Tweederde Europese retailers wil meer investeren in commerce media
Technologiebedrijf PubMatic dat toekomstgerichte supply chain levert voor digital advertising, presenteert nieuw onderzoek naar de bloeiende Europese markt voor commerce media.
Het onderzoek, "The Evolution of Commerce Media in Europe", is in samenwerking met ExchangeWire uitgevoerd en toont aan dat 67% van de commerce media-bedrijven en retailers van plan is de investeringen in commerce media te verhogen. Daarnaast is 24% van plan om hun huidige investeringen op peil te houden.
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek
Alle ondervraagde Europese retailers gebruiken direct media selling voor commerce media. Programmatic direct en real-time bidding (RTB) worden door retailers in de hele regio breed toegepast.
Retailers zien commerce media als een manier om hun eigen media-eigendommen te verbeteren. Hierbij worden de uitbreiding van eigen advertentiekanalen, betere targeting en personalisering van advertenties, en versterking van de brand safety in commerce media-kanalen als de belangrijkste redenen genoemd.
In heel Europa worden zorgen over de kosten van de technologie en het inhuren van mensen met de juiste vaardigheden als belangrijkste obstakels genoemd voor investeringen in commerce media. In het huidige economische klimaat is dit niet verrassend.
De overgrote meerderheid (80%) van de Europese retailers staat open voor samenwerking met externe partijen om commerce media in te zetten, waarbij 20% van de ondervraagden aangeeft al met een partner te werken.
De meerderheid staat ook open voor samenwerking met externe technologieleveranciers om hen te helpen deze ambities waar te maken. Hierbij worden kostenbesparingen en betere data-activatie als belangrijkste criteria voor de keuze van een partner genoemd.
aanpassen aan volgende generatie media buyers
“Dit onderzoek toont aan dat er enorme groeimogelijkheden zijn binnen de Europese markt voor commerce media. De bevindingen helpen adverteerders, uitgevers en de hele digital advertising-sector om beter vooruit te plannen en optimale reclames voor consumenten te creëren”, stelt Ekkehardt Schlottbohm , Regional VP, Northern Europe bij PubMatic. “Het is duidelijk dat, ongeacht de bedrijfsgrootte, commerce media een prioriteit is voor zowel de buy- als de sell-side. Daarbij is het voor uitgevers en technologiebedrijven essentieel om zich aan te passen aan de eisen van de volgende generatie media buyers. Mediabureaus die hebben geïnvesteerd in 'programmatic-first'-talent bevinden zich in een gunstige positie om de komende jaren een voortrekkersrol te spelen op het gebied van geautomatiseerde, datagedreven media-inkoop.”
"Commerce media zullen in 2023 een belangrijke inkomstenbron zijn voor Europese retailers en de bevindingen uit dit onderzoek laten zien dat 2023 een belangrijk jaar wordt om samenwerkingen aan te gaan met externe leveranciers. De opmars van datagedreven RTB-strategieën valt of staat met technologie en expertise, waardoor weloverwogen investeringen noodzakelijk zijn", aldus Mat Broughton, Senior Editor bij ExchangeWire.
Het onderzoek kan hier worden gedownload.