ChatGPT verovert WordPress community
De chatbot ChatGPT en andere AI-tools blijken onder gebruikers van het bekende websitesysteem WordPress in korte tijd enorm populair te zijn geworden.
Recent onderzoek van webhostingbedrijf STRATO suggereert dat deze populariteit in de nabije toekomst significant zal toenemen.
Onlangs liet STRATO een onderzoek onder 500 WordPress gebruikers uitvoeren. Daaruit blijkt dat een aanzienlijk deel van de WordPress community al actief gebruikmaakt van ChatGPT en andere hulpmiddelen die op kunstmatige intelligentie berusten. De chatbot ChatGPT kan websitemakers bijvoorbeeld het leven makkelijker maken door websiteteksten, social media-posts en programmeercode te genereren.
Duidelijke meerwaarde
Uit de onderzoeksresultaten wordt duidelijk dat al meer dan een derde (36 procent) van de WordPress gebruikers ChatGPT en vergelijkbare hulpmiddelen actief voor hun eigen website inzet. Daarnaast blijkt dat onder de niet-gebruikers (60 procent) grote belangstelling bestaat: ruim tweederde (68 procent) van de niet-gebruikers kan zich voorstellen om met AI-tools aan de slag te gaan.
ChatGPT is een welkome ondersteuning voor WordPress gebruikers bij het snel en op maat schrijven van webteksten, laat het onderzoek zien. Uit de resultaten blijkt dat van de respondenten, die ChatGPT gebruiken, 70 procent de chatbot inzet om passende inhoud voor de eigen website te creëren. Hierbij is te denken aan een korte over-ons-tekst of een productbeschrijving, maar ook complete blogposts, FAQ’s en juridische teksten.
De rol van ChatGPT gaat echter nog verder: 42 procent van de actieve gebruikers zet de tool bovendien in om hun websites te programmeren en 39 procent om websitefouten te identificeren en te corrigeren. Ook geven 31 procent van de gebruikers aan AI te raadplegen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) op hun website. Nog eens 27 procent zegt de klantenondersteuning op hun websites te verbeteren door op AI gebaseerde chatbots te implementeren.
Dagelijkse routine
Een groot deel van de ChatGPT-gebruikers zet de tool geroutineerd in: 30 procent raadpleegt de chatbot dagelijks, 41 procent meerdere keren per week en 21 procent ongeveer één keer per week. Verder is een overgrote meerderheid van 87 procent van de gebruikers tevreden over de AI, waarvan 52 procent zeer tevreden en 35 procent redelijk tevreden. Het lijkt er dan ook op dat AI-toepassingen voor de WordPress community ook op langere termijn niet meer weg te denken zijn.