TikTok breidt toegang tot Onderzoeks-API en bibliotheek met commerciële inhoud uit
TikTok breidt de toegang tot de Onderzoeks-API uit naar Europa en opent nieuwe transparantie-tools voor commerciële content.
Deze tools zijn ontworpen om de transparantie rondom content op het platform te verbeteren en zijn gebaseerd op de feedback die TikTok krijgt van onderzoekers en maatschappelijke organisaties.
TikTok stelt hun bibliotheek met commerciële content open om betaalde advertenties en andere inhoud met een commercieel karakter op TikTok transparanter te maken. De bibliotheek met commerciële content is een doorzoekbare database met informatie over betaalde advertenties en advertentiemetadata, zoals de data waarop de advertentie is weergegeven, de belangrijkste parameters die zijn gebruikt voor targeting (bijv. leeftijd, geslacht), het aantal mensen dat de advertentie te zien kreeg en meer.
Het bevat ook informatie over content die commercieel van aard is en getagd is met een label voor betaalde partnerschappen of een promotielabel, zoals content waarin een merk, product of service wordt promoot, maar geen betaalde advertentie is.
TikTok biedt ook toegang tot een Commercial Content API. Onderzoekers hebben een TikTok Developers-account nodig en moeten een aanvraag indienen om toegang te krijgen tot de Commercial Content API. Deze aanvraag controleert TikTok om te voorkomen dat kwaadwillenden toegang hebben tot deze gegevens. Hoewel iedereen toegang heeft tot de Commercial Content Library, zijn op dit moment alleen gegevens uit Europa beschikbaar.
TikTok is van plan om in de toekomst meer advertentiegegevens uit meer landen op te nemen. Meer informatie over deze API is beschikbaar op TikTok for developers.