Appen met Eliott Wertheimer, CEO van VanMoof

Appen met Eliott Wertheimer, CEO van VanMoof

28-03-2025 (14:55) - Appen met

De kick-lock die dichtklapt als een schep, anti-diefstaltechnologie zo stekelig als een cactus, en de boostknop die je vooruit katapuleert – VanMoof is na de herlancering afgelopen zomer nu ook terug met een nieuwe marketingcampage! We appen met Eliott Wertheimer CEO van VanMoof, over deze abstracte metaforen, de samenwerking met een Frans bureau en de nieuwste technologische snufjes.

Waarom was dit het juiste moment voor jullie eerste campagne sinds de overname?
Kort gezegd moesten we eerst snel een aantal zaken aanpakken en opnieuw opbouwen op een steviger fundament. Denk aan onze supply chain, de toegang tot reparaties, onderdelen en dealers voor onze rijders, én natuurlijk de betrouwbaarheid en repareerbaarheid van onze e-bikes. Er was nog veel meer, maar dit was echt de kern.
Voordat we het vertrouwen konden herwinnen en de VanMoof-droom weer konden delen met onze doelgroep, wilden we zeker weten dat dit allemaal op orde was. Dat punt bereikten we in het derde en vierde kwartaal van vorig jaar. Vanaf dat moment waren we klaar om onze producten weer te laten zien zoals ze bedoeld zijn. En dat kan nu ook, omdat we volledig vertrouwen hebben in het ecosysteem en de klantervaring die we bieden.

Klinkt alsof er flink wat achter de schermen is gebeurd voordat jullie weer naar buiten traden!
Haha, absoluut – en er gebeurt nog steeds van alles!

Waarom staan juist jullie unieke features nu centraal in deze nieuwe fase?
Onze producten zijn volwassen geworden. Het design is inmiddels iconisch: onderscheidend, herkenbaar en moeilijk na te maken. De rijervaring – hoe de fiets reageert op de gebruiker en de weg – is vanaf dag één onze focus geweest en is nu zó goed dat deze de meeste concurrenten heeft ingehaald.
Ons geïntegreerde motorsysteem in het voorwiel daagt echt het gangbare denken over aandrijvingen uit en wordt steeds beter. Ik zou nog uren kunnen praten over onze connected technologie en alle functies die onze fietsen bieden, maar uiteindelijk zijn er drie kernfeatures die niet alleen beter zijn, maar echt een eigen categorie vormen: de Kicklock, de Boost-knop en onze antidiefstaltechnologie (alarm, firmware-integratie, touch-unlock, enzovoort).

Waarom kozen jullie voor abstracte metaforen zoals een schelp of cactus?
We begonnen met de vraag: als we het gevoel van het rijden op onze fiets willen overbrengen, wat is dan de meest intuïtieve en opvallende manier om dat te doen? We wilden echt iets eigens maken – hoe zou VanMoof als levend merk dat gevoel "telepathisch" overbrengen? Van daaruit was het logisch én leuk om elementen uit de natuur te gebruiken die passen bij wat onze features doen:

- Kicklock: klikt dicht als een oesterschelp rond een parel.
- Antidiefstaltechnologie: beschermt je fiets als de stekels van een cactus.
- Boostknop: schiet je vooruit als een katapult.

Bekijk hier de video over de boostknop en katapult (tekst gaat verder onder video):



Hebben jullie ook andere metaforen overwogen, of was de keuze snel gemaakt?
Haha, nee hoor – daar is flink wat werk in gaan zitten. We hebben tientallen metaforen per feature overwogen. Ze moesten passen bij ons verhaal, het gevoel van onze fietsen én bij de visuele en inhoudelijke richting van het merk. En het moest natuurlijk ook herkenbaar en voelbaar zijn voor een breed publiek.
We hebben zelfs andere campagneformats overwogen: sommige meer beschrijvend, andere met echte gebruikers in de hoofdrol. We hadden ook een paar wilde ideeën die we zeker nog een keer gaan gebruiken!

Leuk om zo’n inkijkje in het proces te krijgen. Gaan we dit speelse stijltje vaker terugzien bij VanMoof?
Zeker weten! Onze fietsen zijn leuk om te rijden, dus wat is er beter dan dat plezier ook terug te laten komen in onze communicatie? Uiteindelijk moet het allemaal gewoon leuk zijn.

Jullie deden dit niet alleen, maar werkten samen met het Franse bureau Services Généraux. Waarom zij?
We hebben al eerder campagnes met hen gedaan en die samenwerking beviel heel goed. Ons team had veel vertrouwen in hun vermogen om precies dát te maken wat wij voor ogen hadden. En dat deden ze: ze zijn super creatief én technisch sterk en werken snel en soepel. Deze campagne was in no-time geproduceerd – en met veel plezier!

Klinkt als een creatieve match. De drie features zijn gebleven, maar wat is de grootste vernieuwing aan de nieuwe modellen?
We hebben alle anonieme telemetrie van onze fietsen op de weg geanalyseerd, plus data uit onze servicecentra en partners verzameld. Op basis daarvan hebben we verbeteringen doorgevoerd aan de S5, zodat het echt hét paradepaardje van onze herstart kon worden.
Het was al een geweldige fiets – top VanMoof-tech – maar sommige systemen en onderdelen zaten er al in terwijl de technologie erachter nog in ontwikkeling was. We hebben onder meer de firmware gestabiliseerd, de connectiviteit verbeterd, onderdelen beter waterdicht gemaakt en connectors, beugels, remmen en zadelmechanismen verstevigd.
Ook de app is aangepakt: strakkere UX/UI en nieuwe features. Resultaat? De nieuwe S5 en A5 zijn twee keer zo betrouwbaar als hun voorgangers en wel acht tot tien keer betrouwbaarder dan de oude S3 en X3. Echt een high-tech, high-performance fiets dus.

Klinkt indrukwekkend. Nu dat allemaal staat, wat is de volgende stap op technologisch gebied?
We blijven verder bouwen aan wat we de "VanMoof-magie" noemen. Het platform is nu krachtig en veelzijdig, en we blijven bestaande functies verbeteren op basis van feedback en gebruik. Daarnaast ontwikkelen we nieuwe hardware en software die onze rijders nog meer gaan verrassen en versterken in hun ervaring. Veel van die vernieuwingen gaan trouwens ook gewoon naar bestaande rijders – niet alleen naar nieuwe klanten.

We houden jullie in de gaten. Tot slot: wanneer kunnen we de volgende campagne verwachten?
Nu het fundament stevig staat en onze klanten weer vertrouwen in ons merk hebben, worden we steeds actiever. Je kunt dus om de paar weken iets nieuws verwachten.

Blijven features daarbij centraal staan, of verschuift de focus?
De kern van onze communicatie zal altijd om het product en de features draaien. Maar binnen dat kader gaan we wel spelen met thema’s – altijd op zoek naar emotionele en herkenbare manieren om het gevoel van rijden en eigenaarschap over te brengen. Dus: features blijven centraal, maar de invulling eromheen zal steeds veranderen.

Spannend, Eliott! Dank je wel voor je tijd en je antwoorden!
Dank je wel, leuk gesprek!