Appen met Sven Vening over het raadsel van Cannes

Appen met Sven Vening over het raadsel van Cannes

27-06-2025 (14:32) - Appen met

Zeg GUT, dan zeg je sinds gisteren Hertog Jan. Nu LinkedIn bolstaat van de meningen en de visies over de gewonnen Gouden Leeuw, worden de feiten bij die meningen node gemist, omdat geen van de direct betrokkenen een toelichting wil geven. Een gemiste kans, vinden wij bij FONK. Dezelfde mening is ook Sven Vening van Dentsu Creative Amsterdam toegedaan, die zijdelings bij de Gouden Leeuw Rel betrokken is. 'Ere wie ere toekomt, zeggen we in Nederland.' Inmiddels is er een officiële reactie van GUT. Je vindt 'm hier.

Foto boven: Sven Vening, onderste rij midden                                         

Whatsapp status: -


Ha Sven, Nicolette hier. Fijn dat je met me wil appen vandaag! Je bent de eerste zijdelings betrokkene die niet aarzelt om iets te zeggen in de Hertog Jan case. Chapeau en brand los!

Laten we zeggen dat er bij het winnen van deze leeuw eigenlijk alleen maar verliezers zijn. Het is goed dat iemand als Jeroen zich uitspeekt; vorig jaar hadden we het er met elkaar over in het vak, en dit jaar klimt er iemand in de pen. Ere wie ere toekomt, zeggen we in Nederland, En dat gaat hier een beetje scheef.

Duidelijk, maar waar hadden jullie het vorig jaar precies over?

1) Dat er een case was ingestuurd door een bureau dat er vrij weinig mee te maken had, 2) dat de inzending iets verder van de werkelijkheid was dan gebruikelijk 3) Of dit een idee is van GUT of van de opdrachtgever...

Was het wat jou betreft 1, 2 of 3?

Punt 1 lijkt mij duidelijk, er zijn andere bureaus die een groter aandeel hadden, dat is helder. Punt 2, alles wat mooier opschrijven in een case doen we allemaal dus dat is niet erg, iedereen heeft daar blijkbaar een andere grens in gevonden:) en 3, ik twijfel nog steeds, maar ik kan mij niet vorostellen dat er een creatief of strateeg is die trots is op het werk van een ander bureau.... en dat spontaan op een cannes formulier gaat opschrijven, dus punt 3 blijft het grootste raadsel.

Ja, eens,. Ik wacht nog op het hoor en wederhoor moment. Dus mocht een oproep binnenkomen, dan moet ik de rest van deze app skippen. Maar even serieus nog: is deze rel een typisch NL fenomeen of wat?

Ik had vandaag onze wekelijkse vrijdag call met alle creative CEO's van EMEA, ook zij begonnen erover. Dus het leeft. Persoonlijk gun ik elk bureau elk succes en vier ik Nederlands succes altijd mee. Ik denk dat het niet helpt dat er geen reactie komt, want Nederlanders laten niet zomaar los en dit vraagt ergens om uitleg. Zelf werd ik dus benaderd omdat onze naam onder de case staat. Iets wat ik begrijp want ons werk zit erin, maar we hebben niet meegewerkt aan de case, laat staan de leeuw genoemd of gevierd.

Ach, je hebt al genoeg Leeuwen in the pocket toch? Dus met die feestjes viel het vast wel mee bij jullie...

Cannes was dit jaar echt goed. Volgens mij is er ook een generatie bureaubaasjes opgestaan die elkaar echt alles gunt. Dus we hebben met elkaar het vak gevierd en niet alleen de leeuwen.

Ja, dat is echt gaaf en daar word ik vrolijk van. Dus wie weet, kom ik volgend jaar nog wel een keer in de lampen hangen om het feest mee te vieren.

Die reporters zijn leuk hoor, maar Nicolette in de lampen zou toch ook wel nice zijn!

Ja, ja... Maar voor het zover is wil ik wel even kwijt dat ik het echt stoer vind dat je je visie op de Hertog Jan case wilt delen. Dat doet tot op dit moment geen collega je na. Dank daarvoor dus! Zullen we zeggen: see you in cannes?

'Ik ben altijd eerlijk en we kregen echt veel vragen omdat onze naam ook onder de case staat. Ja, ons werk zit erin, Nee, wij hebben de case niet gemaakt of ingezonden. En daarom reageren wij netjes. Ik hoop dat GUT en onze biervrienden een logische verklaring hebben waarom dit wel een goed idee was. Dan kunnen we met elkaar weer een biertje doen in Cannes volgend jaar, met jou erbij!

Daar gaan we voor. Dankjewel Sven!

Jij ook. Weekend!