
Appen met Jorik Tilstra, Sustainable Marketing Creative of the Year 2025
Jorik Tilstra is door het Europese ondernemersplatform EU Business News uitgeroepen tot Sustainable Marketing Creative of the Year, hoera! Op zijn LinkedIn-pagina noemde hij de onderscheiding "een best lekkere titel", maar tussen de regels door klinkt ook verbazing: hij wist niet wie de andere genomineerden waren, of die er überhaupt wel waren, en ook hoe zij bij hem waren uitgekomen was onduidelijk. We appen met de freelance activistische marketing creatief of hij inmiddels al antwoorden op zijn vragen heeft.
Hey Jorik! Ten eerste gefeliciteerd met de titel Sustainable Marketing Creative of the Year! Wat ging er door jeheen toen je het heuglijke nieuws hoorde?
Hi! Ik was eerlijk gezegd toch wel een beetje verbaasd. Ik weet van mezelf welk werk ik doe en dat het heel passend is, maar zo’n titel is een ander niveau! Het is ook wel echt prachtig verwoord ‘Sustainable Marketing Creative’.
Ja het is een hele mond vol, haha. In je LinkedIn-post stelde je ook een paar vragen. Heb je daar inmiddels al antwoord op?
Geen officieel antwoord vanuit de organisatie. Maar belangrijker zijn de berichten uit mijn netwerk. Dat ze de titel perfect vinden passen, terecht vinden en dat je krijgt wat je verdient. Dus voor mij is dat eigenlijk de beste uitkomst. En draag ik ‘m met trots vanaf nu.
Een mooier compliment kun je ook niet krijgen. Waarom denk je zelf dat je de prijs gewonnen hebt?
Op het snijvlak van creatie, strategie en duurzaamheid/maatschappelijke thema’s binnen marketing zijn nog niet veel specialisten. Het werk dat ik voor mijn opdrachtgevers mag doen, is dus ook redelijk uniek en springt er dus blijkbaar uit. Ergens ook wel een logisch gevolg dus.
Kun je een werk van het afgelopen jaar uitlichten, waar je bijzonder trots op bent?
Twee mooie voorbeelden zijn: 1) Stan&Wende, een donkergroene vermogensbeheerder. Zij doen aan impactbeleggen met maatschappelijk én financieel rendement. Daarvoor bedacht ik de term en doorlopende campagne ‘dubbel rendement’. Om een bredere groep beleggers te interesseren.
2) Sportploeg voor de Eeuw, een educatieprogramma voor topsporters. Daarin geven we topsporters de kennis en tools om zich in te zetten voor toekomstbestendige sport. Daarom ook vóór de eeuw, met een positief verhaal.
Jouw werk heeft brede impact dus. Wat is jouw ultieme tip voor creatives die volgend jaar de titel willen grijpen?
Zorg ervoor dat je impact-first denkt en daarna pas creatief wordt. Maak het niet te abstract en probeer oplossingen met handelingsperspectief te bedenken, zodat mensen daadwerkelijk iets kunnen doen. Dat maakt je output nóg krachtiger.
Dan nog een laatste vraag die misschien een beetje off topic is: je bent Head of Physical Movement van Follow, eveneens een interessante titel. Kun je iets meer vertellen over wat je doet voor de Nederlandse start up?
Binnen Follow en de inhoudelijke onderbouwing zien we dat sport bijna alle thema’s raakt, onder meer van fysieke gezondheid en mentale gezondheid tot voeding. Mijn taak is om de sportwereld te onboarden en de kracht die het heeft als platform vanuit clubs, sporters en bonden in te zetten voor een betere wereld. Want dat social media anders moet dat weten we, nu komt er een Europees alternatief. En de eerste investeringsronde is geopend!
Kun je al een tipje van de sluier geven van hoe dat Europese alternatief er uit gaat zien?
Dat kan je eigenlijk het beste in deze video zien.
Thanks. En bedankt voor je tijd en antwoorden Jorik!
Jij ook bedankt, leuk om te doen :-)