Appen met Tess Scholten over For You Studios

Appen met Tess Scholten over For You Studios

15-07-2025 (12:45) - Appen met

Al ruim vijf jaar lang bedenkt For You Agency snackable shortform content die garandeerd scoort bij Gen Z. Sinds gisteren heeft het social-first bureau er een nieuwe tak bij: For You Studios, dat longform concepten bedenkt vanuit een social gedachtegang. We appen met founder Tess Scholten over waarom langere content nog lang niet passé is bij de volgende generatie.

Gisteren maakten jullie dus For You Studios wereldkundig. Waarom is dit het juiste moment voor de launch vanjullie nieuw tak?
Klopt! We zijn mega excited :) We zaten al langer met de gedachte te spelen om meer long form te produceren, dus toen het project voor de docuserie van ons talent Roxy Dekker officieel van start ging dachten we: dit is het moment!

Gen Z staat nou niet echt bekend om hun lange spanningsboog. Waarom is er dan toch behoefte aan long form content?
Hahaha, ik zie waar je vandaan komt (; Klopt, je hoeft ook niet zo snel te verwachten dat een serieaflevering van 30 minuten goed zal scoren op TikTok.
Maar, toch zie je bij elke trend ook weer een tegenbeweging op andere platforms waarop long form content nog steeds goed scoort, juist onder de jongere generatie! Daar willen wij graag op inspelen met onze klanten en talenten :)
P.s., wist je dat de YouTube videos van 1 van onze talenten voor 30% vanaf een TV-scherm worden bekeken door haar Gen Z kijkers? Voor ons het ultieme bewijs dat dit medium nog lang niet uit is ;)
Sorry, lang verhaal, gewoon erg enthousiast.

Haha maakt niet uit. De creators waarvoor Studios content bedenkt hebben dus altijd wel een social roots. Wat betekent deze cultuur (ipv traditioneel tv-denken) voor de output?
Goed gezien!! Wat ons betreft zouden we allemaal veel beter eerst moeten kijken naar wat echt scoort bij de online cultuur, en vervolgens bedenken hoe we dit naar een ander platform/streamer kunnen krijgen ipv andersom.
Social first denken werkt niet alleen uitstekend voor creators, maar ook voor merken!

Zie je deze andere denkwijze terug in de content zelf? Bijvoorbeeld in hoe het is geproduceerd?
Zeker. Net zoals de docuserie van Roxy op Prime Video is de content veelal snel gemonteerd, en proberen we de Gen Z spanningsboog op die manier te compenseren ;) Maar ook de invulling van de content is social first: je ziet steeds meer bekende gezichten uit het social media landschap ipv de old school BN’ers.
En de korte snippets die daar vervolgens van op social media worden geplaatst scoren fantastisch, wat eigenlijk gratis promo is voor het programma zelf!

 De trailer van 'Ik Ben Roxy' (tekst gaat verder onder video):


Dat doet me denken aan wat Bankzitters ook doen op Prime. Is het toeval dat jullie bijna op hetzelfde moment live zijn gegaan met een docu?
Dat is toeval, aangezien we langer dan een jaar hebben gedraaid voor de documentaire. :) Maar geen toeval als je kijkt naar het feit dat ook de grote streamers nu doorhebben dat het werken met social creators een succesformule is. Iets waar wij als management en productiehuis natuurlijk heeeeel blij mee zijn! ;)

Ja dat snap ik helemaal! De eerste release staat dus op naam van Roxy dekker en is gemaakt voor Prime. Voor welke andere namen/merken/platforms is Studios geschikt als partner?
We hebben de afgelopen jaren veel gemaakt op YouTube voor zowel onze merken als talenten, en dat zullen we de komende tijd intensiveren! Maar mocht een grote streamer in de toekomst nog een keer willen samenwerken, ben ik natuurlijk de eerste die klaar staat :D

Dan nog een laatste vraag: dat jongeren alleen korte content consumeren klopt dus niet. Welk ander misverstand over Gen Z wil je vandaag nog de wereld uit helpen?
Oehhh dat zijn er wel een paar, maar ik denk dat een belangrijke is dat Gen Z ‘anti autoriteit’ of ‘moeilijk te managen’ is. Met jonge mensen werken is natuurlijk een uitdaging, maar Gen Z stelt kritische vragen en nemen niet automatisch iets aan omdat het ‘nou eenmaal zo gaat’.
Ze hechten veel waarde aan transparantie, inspraak en authenticiteit (eigenlijk wat op social en in campagnes dus ook zo goed werkt), en dat kan soms botsen met ‘ouderwetse; hiërarchische structuren in het werkleven zoals we dat vaak gewend zijn.
Niet moeilijk te managen dus, maar gewoon openstaan voor het gesprek. Trust me, dit brengt je verder dan je denkt.

Goeie tip! Thanks voor je tijd en antwoorden Tess en veel succes met Studios de komende tijd :)
Jij bedankt Sem!! :) Zijn we dan nu officieel penvrienden?

Wat mij betreft wel! Of app-vrienden?
Hahahah, jij mag me altijd appen.