Winterliefhebber Unox neemt Nederland in de maling

Winterliefhebber Unox neemt Nederland in de maling

18-10-2025 (08:00) - Campagnes

Unox werd deze week belachelijk gemaakt op social media: het oer-Hollandse merk kondigde de wintertijd ruim anderhalve week te vroeg aan. Nu blijkt de timing geen foutje, maar een doordachte stunt uit de koker van TBWA\NEBOKO. Met veel aandacht op Instagram en LinkedIn lacht Unox nu het hardst.

Jan van den Berg, marketeer bij Unox, legt uit waarom zij heel Nederland in het ootje namen: "Bij Unox staat wintergezelligheid voor het ultieme gevoel van warmte en verbondenheid tijdens de koude maanden. Het is thuiskomen met de geur van dampende erwtensoep na een frisse wandeling en het samen genieten van stamppot met rookwors. Wintergezelligheid is thuiskomen, met een rode neus en koude houden. Bij Unox kijken we daar het hele jaar naar uit, we kunnen gewoon niet wachten op de winter!"

Zelfspot hebben 

De lancering van de campagne van TBWA\NEBOKO en Unox was social-first. "Je hoopt natuurlijk op reuring op social media", vertelt Jordi van de Bovenkamp, creative director bij TBWA\NEBOKO, toe. "Daarvoor kan je het beste jezelf op de hak nemen, daar houdt de consument wel van. Door te vroeg de wintertijd in te luiden, nam het marketingteam van Unox het verlengen van dat winterse gevoel wel héél letterlijk. Over enthousiasme voor dat winterse gevoel gesproken."

Op Instagram deden Bettina Holwerda (177K) en Richard Groenendijk (304k) mee met de stunt. Hun video’s, waar zij alvast de lekkerste stamppot met Unox rookworst maken, ontvingen verontwaardigde reacties van onder meer Annemarie Keizer, Snackspert en Melanie Latooy.

Naast social media wordt de campagne ook via traditionele kanalen zoals DOOH en Radio, verspreid.