Podcastserie over cultuur en taal van drillrap

Podcastserie over cultuur en taal van drillrap

19-03-2025 (14:23) - Audio

De journalisten Monica Lam en Karlijn Saris legden over een periode van twee jaar contacten met jongeren uit de subcultuur van de gewelddadige drillrapgroepen. Ze schetsten een beeld van de redenen waarom jongeren in zo’n groep terechtkomen, hoe ze in codetaal met elkaar spreken en op welke manier een aantal van hen weer uit die drillrap stapte. Omroep West publiceert vandaag de vijfdelige podcastserie ‘Het Drillrap Dossier’ via de bekende podcastapps en op omroepwest.nl.

Tijdens de onderzoeksperiode wisten de journalisten het vertrouwen te winnen van drilrappers uit diverse groepen in de regio Haaglanden. Het was de doorbraak waar ze op hoopten. “Daardoor konden we het verhaal van binnenuit vertellen, laten horen wat hun eigen verhaal is”, zegt Karlijn Saris. Tot nu toe werd de berichtgeving in de media beheerst door wat justitie en politie vertelden. “Maar de politie mag maar heel beperkt online surveilleren, terwijl wij zien dat het leven van die jongeren zich tegelijkertijd online en op straat afspeelt. De politie komt pas in beeld wanneer er geweld op straat gebeurt”.

In de serie wordt ook gesproken met deskundigen zoals de criminologen Robby Roks en Jeroen van den Broek van de Erasmus Universiteit. In de podcast wordt ingezoomd op drillrapgroepen in Delft, Zoetermeer en Den Haag. Drillrap is een muziekstijl die ontstaan is in de armere wijken van de Verenigde Staten en zijn weg vond naar het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa. De naam verwijst naar het drillende geluid van vuurwapens. In de videoclips hebben de rappers zichzelf vaak onherkenbaar gemaakt. De sfeer van de muziek is donker, dreigend, crimineel. In de teksten worden oproepen tot geweld niet geschuwd. In de regio Haaglanden waren op het hoogtepunt van de drillrapgolf enkele honderden jongeren actief in deze subcultuur. In de serie wordt uitgelegd waarom drillrap als verbindende factor nu naar de achtergrond is verdwenen, maar de problematiek van de rivaliserende jongerengroepen nog altijd doorgaat.