
Eerste stop-motion oudejaarscommercial Staatsloterij steelt de show
Echt geluk zit niet in het winnen van grote prijzen, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven. Door een mooi persoonlijk gebaar en vooral door naar elkaar om te blijven kijken. Dat is de boodschap die Staatsloterij uitdraagt in haar campagne ‘Geef elkaar een beetje geluk’ voor de Oudejaarstrekking 2025.
Staatsloterij heeft deze boodschap voor het eerst verbeeld in een met de hand gemaakte stop-motion animatie. De campagne beleeft op 6 december zijn première in het dedicated STER blok voor kerst- en oudejaarscommercials. Hierin wordt het ontroerende verhaal verteld van een oudere, wat norse man die alleen woont met zijn net zo norse kat. Hij is eenzaam, maar leeft helemaal op door de onverwachte aandacht die zijn buren hem geven. De commercial laat zien dat het delen van een beetje geluk - zoals een Oudejaarslot - mensen dichter bij elkaar brengt.
Na eerdere succesvolle campagnes waarin liefde en aandacht voor elkaar centraal staan, komt Staatsloterij opnieuw met een ontroerend verhaal. “Met deze commercial willen we laten zien dat écht geluk niet zit in het winnen van de hoofdprijs, maar in de verbondenheid met de mensen om ons heen. In een samenleving waarin mensen zich steeds meer in hun eigen wereld terugtrekken, wordt de kans groter dat we elkaar uit het oog verliezen. Juist daardoor groeit de behoefte aan oprechte verbinding. En dat begint dichtbij huis - bij onze buren. Het geven en het delen van een Oudejaarslot zorgt voor dat verbindende geluksgevoel”, zegt Michael Kastelijns, Managing Director Loterijen van Nederlandse Loterij, waarvan Staatsloterij onderdeel is.
"Storytelling met heel veel liefde voor het ambacht. Dat geeft de boodschap van de campagne iets magisch"
Staatsloterij koos voor een bijzondere vorm van storytelling: stop-motion. “Samen met Staatsloterij kozen we ook dit jaar voor het campagnethema ‘Geef elkaar een beetje geluk’. Een mooie gedachte, een thema dat raakt, juist in deze tijd. Voor de film kozen we dit keer voor stop-motion. Storytelling met heel veel liefde voor het ambacht. Dat geeft de boodschap van de campagne iets magisch, vertelt Anouk Zink Managing Director van TBWA\Neboko. De film werd gemaakt met Blinkink, de productiemaatschappij achter John Lewis’ The Bear & the hare’.
Aandacht voor de mensen om ons heen
In de tv-commercial ‘Geef elkaar een beetje geluk’ volgen we een oudere, wat norse buurman. De man voelt zichzelf niet gezien en gehoord, maar neemt wel iedere dag pakketten van zijn buren aan. Zijn eenzaamheid wordt verbeeld als een kleine donkere wolk die boven hem zweeft. Naast hem zit zijn grumpy kat. De deurbel gaat en er staat alweer een buurvrouw op de stoep om een pakketje op te halen....
Voor de rest van het verhaal bekijk je de commercial onder dit bericht
De commercial gaat op 6 december om 20.20 uur in première tijdens het speciale STER-reclameblok voor kerst- en oudejaarscommercials. Daarna is de commercial op alle tv-zenders te zien en wordt deze tussen 10 en 31 december omnichannel uitgerold naar social media, online, radio, out-of-home en in de retailkanalen waar Oudejaarsloten worden verkocht.
Credits
Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Michael Kastelijns, Dries Poels, Lisbeth Gruppen, Esther Tersteeg
Bureau: TBWA\NEBOKO
Stop-motion animatie: Blinkink
Mediabureau: WPP Media
Social Media: FEED
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab
Muziek: Lorena Kirchhoffer & Jorrit Kleijnen
Sound design: Public Audio
Grading: Electric Theatre
Influencer Marketing: First
De Duitse zangeres Lorena Kirchhoffer is de vertolker van de muziek (Bad Day van Daniel Powter) onder de commercial.