Helft van Nederlanders wilt bucketlistervaringen aftikken dit jaar

Helft van Nederlanders wilt bucketlistervaringen aftikken dit jaar

26-03-2025 (11:40) - Bucket list

Ongeveer de helft (48%) van de Nederlanders gaat voluit voor het afstrepen van activiteiten op hun bucketlist. Hierbij staan buitenactiviteiten, toerisme en reizen en ervaringen rondom eten in de top drie. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Mastercard, dat ook dit jaar laat zien hoe uitgaveprioriteiten blijven verschuiven van materialistische producten naar ervaringen.

GenZ zet de toon voor een jaar van avontuur en leidt daarmee de bucketlistbeweging, de helft van hen wilt meerdere activiteiten afstrepen dit jaar. Onder alle Nederlanders uit het onderzoek geeft 48% aan dat het afvinken van bucketlistactiviteiten een topprioriteit is met als belangrijkste redenen de wens om onvergetelijke herinneringen te maken. 

'Door dit jaarlijkse onderzoek weten wij wat Nederlanders belangrijk vinden, om zo niet alleen passende ervaringen te kunnen bieden, maar vooral steeds al onze producten zo bruikbaar mogelijk te maken voor wát ze ook maar willen doen.' zegt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland.

Hoe betaal jij het?

Reizen en toerisme staan dus op de tweede plek als het gaat om ervaringen waar consumenten het meest enthousiast over zijn dit jaar; Nederlanders willen meer dan €1.000 uitgeven om de wereld te zien. Volgens het onderzoek zijn bucketlistervaringen de ultieme investering in 2025 en Nederlanders zijn slim bezig om deze te financieren. In plaats van dat er veel wordt uitgegeven aan luxeartikelen, wordt er bespaard op nieuwe kleding (32%), luxe beloningen (31%) en de laatste gadgets (22%) - omdat herinneringen langer meegaan dan de laatste modetrend of technische upgrade.

Nederlanders geven geen geld uit aan ervaringen zonder een plan te maken. Veel mensen onderzoeken kortingsmogelijkheden voordat ze boeken en bijna 70% zorgt dat hun droommomenten passen binnen hun uitgavedoelen. Voor velen geeft de salarisuitbetaling groen licht.

'Europese consumenten zijn zelfverzekerder en geven meer geld uit aan prioriteiten zoals ervaringen. De stabiliserende inflatie en weer wat toenemende koopkracht staan mensen toe om te investeren in betekenisvolle momenten,' zegt Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe bij Mastercard Economics Institute.