Kinderen zetten zich in voor Jeugdfonds Sport & Cultuur

Kinderen zetten zich in voor Jeugdfonds Sport & Cultuur

17-05-2022 (14:12) - Campagnes

Op woensdagmiddag 1 juni vindt de PowerrrActie plaats: kinderen zamelen geld in voor Jeugdfonds Sport & Cultuur door hun talenten te laten zien. De actie markeert de start van een langdurige ondersteuning van dit goede doel door Danoontje. Naast een startdonatie neemt het merk in juni een bijzonder en impactvol initiatief: het heeft toegezegd 10% van de omzet in die maand aan het Jeugdfonds te geven. Doel van Danoontje is elk jaar voor vele honderden kinderen hun sport- en muziekles te kunnen betalen.

1 juni is de Internationale Dag van het Kind. Op deze woensdagmiddag wordt met de PowerrrActie extra aandacht gevraagd voor de situatie waar in Nederland gemiddeld 2 à 3 kinderen in elke klas mee te maken hebben: dat er geen geld is om te sporten of muziek te maken. Terwijl dat zo belangrijk is voor hun fysieke, mentale en sociale ontwikkeling.

De PowerrrActie wordt een actie dóór kinderen, vóór kinderen. Iedereen kan meedoen. Simpelweg door hun talent te laten zien en op te treden voor buren en familie. Het geld dat daarmee wordt opgehaald, gaat 100% naar het Jeugdfonds.

Een paar voorbeelden van PowerrrActies:
- Kan jij goed een bal hooghouden? Vraag of je familie of je buren willen doneren voor elke bal die je omhoog krijgt.
- Kunnen jullie met de klas een nummer heel goed zingen? Organiseer samen een optreden op het schoolplein voor het goede doel!
- Speel je een instrument? Geef een mini-concert in je eigen achtertuin of ga bij de buren langs.
- Misschien kan je wel goed turnen en wil je met je turnvrienden een demonstratie geven in het park? Kinderen mogen alles verzinnen om geld op te halen voor het goede doel. De eerste 200 kinderen die meedoen krijgen een limited edition PowerrrActie pet. Op de pet staat ook een QR-code, zodat fans meteen een donatie kunnen doen aan Jeugdfonds Sport & Cultuur.

272 duizend kinderen hebben geen geld voor sport & cultuur
Jeugdfonds Sport & Cultuur vindt het belangrijk dat ieder kind de kans krijgt om deel te nemen aan activiteiten die voor leeftijdsgenootjes vanzelfsprekend zijn. Maar liefst 272 duizend kinderen en jongeren (1 op de 11) groeien op in een gezin waar geen geld is om lid te worden van een sportclub of om creatieve lessen te volgen. Gelukkig kunnen deze kinderen en jongeren terecht bij Jeugdfonds Sport & Cultuur. Dat betaalt voor kinderen tot 18 jaar de contributie of het lesgeld en eventueel de benodigde attributen.


Langdurige samenwerking

Danoontje steunt het Jeugdfonds met een startdonatie van 32.500 euro. Hiermee kunnen 100 kinderen een jaar lang lid worden van hun favoriete club. "Wij geloven er – net als Jeugdfonds Sport & Cultuur – in dat kinderen gezond en gelukkig moeten kunnen opgroeien, zegt Constanza Carrara van Danoontje. "In de komende jaren gebruiken we de 'Powerrr' van mijn collega’s en ons merk om het Jeugdfonds hierin te ondersteunen." Dat begint op 1 juni: op die dag kunnen kinderen met zelf georganiseerde (mini)optredens hun talenten laten zien en daarmee zelf geld ophalen voor het Jeugdfonds. "Door ook een steentje bij te dragen worden ze zich er hopelijk nog meer van bewust dat sport en cultuur voor iedereen belangrijk zijn. En het wordt natuurlijk een onvergetelijk leuke middag", aldus Constanza.

"Het partnership met Danoontje is voor ons een grote samenwerking. Hier zijn we erg blij mee. Als meer bedrijven een percentage van hun omzet zouden doneren, dan konden vele maatschappelijke organisaties hun doelstellingen verwezenlijken", zegt Monique Maks, directeur van Jeugdfonds Sport & Cultuur. "Hierin pakt Danoontje een mooie voorbeeldrol, waar het gaat om samenwerkingen tussen A-merken en maatschappelijke organisaties."


'Steel de show als een pro'

'Buitenspeelse' kinderopvang Yellowbellies doet ook mee aan de PowerrrActie: "Sport en bewegen is belangrijk en wij geloven dat ieder kind een uniek talent heeft. Op 1 juni organiseren wij een talentenspektakel voor de kinderen uit de omgeving: 'Steel de show als een pro'. Het is zo leuk dat ze met hun talenten geld gaan ophalen voor andere kinderen, voor wie sport- en muziekles helemaal niet vanzelfsprekend zijn. De PowerrrActie sluit naadloos aan bij onze visie: dat veel bewegen en gezonde voeding bijdraagt aan een gelukkig leven. En dát willen we onze kinderen meegeven. Met YellowBellies willen we ieder kind de kans geven op een fijne en zorgeloze jeugd en om lekker in zijn vel te zitten. Hartstikke leuk dat we hier met deze leuke actie aan kunnen bijdragen."