MONO-campagne in het nieuw: Mij Nie Appen!

26-09-2022 (06:00) - Campagnes

In opdracht van het Ministerie van IenW ontwikkelde Roorda Reclamebureau de nieuwe MONO-campagne: Mij Nie Appen. De campagne roept bestuurders op om anderen voor vertrek te laten weten dat ze onderweg gaan. Zo voorkom je dat je onderweg wordt afgeleid.

Bijna de helft van de jongeren stuurt iemand een berichtje, terwijl ze weten dat die persoon op dat moment autorijdt of fietst en dat dit vaak tot ongelukken leidt. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) liet uitvoeren voor de bewustwordingscampagne ‘MONO’.

Joeri Jansen, creatief directeur Roorda Reclamebureau: “Mensen realiseren zich vaak niet dat dagelijkse berichtjes zoals ‘Ben je al onderweg?’ voor onveilige situaties kunnen zorgen voor hun geliefden, vrienden of collega’s. In de campagne laten we zien hoe je dit soort situaties kunt voorkomen door van tevoren te laten weten dat je onderweg bent. ‘Mij Nie Appen!’ is afgeleid van de populaire uitspraak: ‘Mij Nie Bellen’. Het doel van dit herkenbare en luchtige handelingsperspectief is om het sterke gewoontegedrag te doorbreken.”

Tweederde leest berichten tijdens rijden

Uit eerder onderzoek bleek dat tweederde van de Nederlanders weleens berichten leest tijdens het rijden. De meeste van die berichten bleken de boete niet waard. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders iemand toch een bericht stuurt, ook al weten of vermoeden ze dat diegene op dat moment autorijdt of op de fiets zit. Bij jongeren is dit percentage nog hoger: de helft van de 16 tot 24-jarigen en 40% (autorijders) tot 49% (fietsers) van de 25 tot 34-jarigen appt anderen in het verkeer. Daarom richt de nieuwe campagne van IenW zich met name op die jongvolwassenen.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): ”Een ongeval zit in een klein hoekje, zeker als mensen in het verkeer worden afgeleid. Dat gebeurt vaak door alerts van je mobiel, zowel in de auto als op de fiets. Met de MONO-campagne willen we stimuleren dat mensen onderweg geen berichten lezen of schrijven. Dat is niet altijd even makkelijk. Je kunt je vrienden, collega’s of familie daarmee helpen: wacht even met dat berichtje versturen tot je weet dat diegene veilig is aangekomen.”

Doel van de campagne is een sociale norm te maken van het niet sturen van berichten aan verkeersdeelnemers, zodat die op hun beurt geen prikkel krijgen om berichten te lezen. De campagne zal niet alleen op TV, maar ook op radio, online en in outdoor te zien zijn.

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever:
Marije Slagboom, Maarten Ederveen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en Michiel Dammen, Charlotte Mattijssen, Heleen van der Meulen, Ruben Baveld (Ministerie van Algemene Zaken)
Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Rein van der Ven, Eva Koffeman, Joeri Jansen
Strategie: Liz Bosman, Christine Swankhuisen
Account: Riska Arends, Marleen Delisse
Agency producer: Marga Bierema
Regie: David Eilander (Holyfools)
DOP: Floris van der Lee
Offline: Camille Boumans
Online en grading: The Compound
Design & Animatie: Jorn Slotboom
Geluid: REC Sound
Muziek: REC Sound & Super Awesome Studios
Media: Initiative Media
PR: exPRtease