
Nieuwe merkstijl Schiphol biedt passagiers rust op momenten die ertoe doen
Rust, overzicht en herkenbaarheid: deze pijlers vormen de basis van van de nieuwe huisstijl van Schiphol. De nieuwe merkidentiteit is onderdeel van een grootschalig verbeter- en investeringsprogramma dat de kwaliteit van de luchthaven de komende jaren naar een hoger niveau brengt.
Met 'Today is the day' laat de luchthaven zien dat op Schiphol elke dag in het het teken staat van het maken van het verschil voor de reiziger. Het centrale merkidee draait om het gevoel dat reizigers ervaren op belangrijke momenten: de dag van vertrek, thuiskomst of ontmoeting.
In het vernieuwde logo staan twee elementen centraal: de oranje lijn en de cirkel met de letters AMS, die verwijzen naar de internationale IATA-code van Schiphol en direct herkenbaar zijn voor reizigers van over de hele wereld. De oranje lijn vormt een verbindend element in alle uitingen.
Herkenbaarheid en consistentie
De spanning van een nieuw avontuur, de vreugde van een weerzien of het begin van iets groots. Schiphol wil deze momenten soepel en prettig verlopen met overzicht en vertrouwen. Het nieuwe ontwerp zorgt voor herkenbaarheid in alle uitingen, van schermen in de terminal tot informatie op de telefoon.
De nieuwe merkstijl verschijnt de komende dagen op Schiphol Plaza, in de aankomsthallen, bij de eerste elektrische bussen en vanaf 14 oktober ook op de digitale kanalen. Dit najaar volgen de gevels van vertrekhal 1, 2 en 3. De gehele rebranding moet binnen twee á drie jaar afgerond zijn.
Geïntegreerde samenwerking
Het hernieuwde merk is tot stand gekomen in een geïntegreerde samenwerking met meerdere partners. Met Eastwood Brand Consultancy is de merkstrategie opgezet, de visuele merkidentiteit is ontworpen met Thonik en met ACE is de merkcommunicatie ontwikkeld.
Marnix Fruitema, Chairman of the Barin: "Nederland wil weer trots zijn op de luchtvaart en Schiphol. De vernieuwde uitstraling van Schiphol doet recht aan de duizenden werknemers van Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen en de miljoenen reizigers die de luchtvaart een warm hart toedragen. Het geld dat Schiphol investeert in de toekomst moet onze luchthaven weer de plek opleveren die Nederland verdient, één van de top drie luchthavens in Europa. Daar zijn reizigers maar ook de luchtvaartmaatschappijen mee gediend."
Zo ziet de vernieuwde stijl er uit in de praktijk: