The Family lanceert 'Blijf lezen' campagne met stem Harry Mulisch

The Family lanceert 'Blijf lezen' campagne met stem Harry Mulisch

26-11-2025 (14:47) - Campagnes

Reclamebureau The Family heeft door het gebruiken van AI-technologie de overleden schrijver Harry Mulisch nog één keer laten voorlezen uit zijn roman De Aanslag. Zijn stem klonk één dag lang bij zijn standbeeld op de Grote Markt in Haarlem en wordt ook gebruikt in een televisie- en radiocommercial. De campagne is ontwikkeld voor Bibliotheekservice Passend Lezen en benadrukt het belang dat iedereen kan blijven genieten van verhalen, ook bij slecht zicht.

Bibliotheekservice Passend Lezen is de bibliotheek voor mensen met een leesbeperking. Zij maken ruim 110.000 boeken, kranten en tijdschriften toegankelijk door diverse leesvormen zoals gesproken boeken, braille en reliëf beschikbaar te stellen.

Blijf lezen

In Nederland zijn er meer dan 300.000 mensen met een visuele beperking. Veel mensen lezen minder als hun zicht slechter wordt. Daarmee verliezen ze niet alleen een hobby, maar ook ontspanning, zelfredzaamheid en soms zelfs het gevoel mee te blijven doen.

"Met deze campagne benadrukken we wat verhalen toevoegen aan het leven, in plaats van wat iemand niet meer kan. Luisteren naar een gesproken boek is iets normaals en eigentijds. Echter is nog maar 9% van 65+’ers hiermee bekend. Door Harry Mulisch te laten voorlezen willen we mensen motiveren te blijven lezen", vertelt Ed van Bennekom, executive director bij The Family.

Tijdelijke leeslijn

De campagne 'Blijf lezen' is op grote schaal ingevoerd op televisie, radio, print, online en buitenreclame. Daarnaast is een tijdelijke leeslijn geopend via 085 – 208 00 17, waar mensen kunnen bellen om Harry Mulisch een fragment te horen voorlezen uit De Aanslag. Hiermee kunnen ze op een laagdrempelige manier kennis maken met gesproken boeken.

Credits:

Bureau: The Family
Executive Creative Director: Eduard van Bennekom, Lukas van de Ven
Strategie: Maud van Hecke
Account: Josselyn Ineke, Mark van Calcar
Audio-post productie: Ambassadors
AI stem Harry Mulisch: Vocoda.ai
Mediabureau: ZIGT
PR: Manon van den Brand
Verantwoordelijk bij Passend Lezen: Elvira Zecic, Janneke Bakker, Nina de Vries, Maria van Dijk