Wefilm en Zorginstituut op de bres voor #dezorgvanmorgen

17-05-2022 (13:45) - Campagnes

Met een spraakmakende film lanceert Zorginstituut Nederland de campagne #dezorgvanmorgen. Doel is om mensen ervan bewust te maken dat de toekomst van de zorg vraagt om scherpe keuzes die iedereen aangaan. Zonder verandering zal zorg straks namelijk niet meer voor iedereen betaalbaar en toegankelijk zijn. Stakeholders uit alle facetten van de zorg geven alvast ideeën over wat er veranderd kan worden, waaronder ook minister Ernst Kuipers van VWS. Verantwoordelijk bureau voor de campagne is Wefilm.

Een overvolle wachtkamer en een wanhopige arts die geen idee heeft hoe hij het nog moet rooien: de korte film van het Zorginstituut schetst een indringend en somber beeld van hoe de zorg er over 20 jaar uitziet als er niets gebeurt. De voorbodes zijn er al, de corona-pandemie maakt zichtbaar dat het systeem kraakt. Personeel is schaars, gezondheidsverschillen nemen toe, de beschikbaarheid van goede zorg zoals we die kennen, staat onder druk. Maar, zo luidt de boodschap van de film: het ís nog niet te laat.
 

Uitnodiging voor gesprek

Via de hashtag #dezorgvanmorgen wordt heel Nederland uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan over de zorg van de toekomst en ideeën te delen. Verpleegkundigen, (huis)artsen, bestuurders in de zorg, patiënten maar ook vertegenwoordigers uit andere sociale domeinen bijten de spits af. In video testimonials vertellen zij op basis van hun ervaringen hoe die verandering eruit kan of zou moeten zien. Onder hen zijn oncoloog Gerrit-Jan Liefers, hoofdcommissaris van politie Martin Sitalsing, verpleegkundige Daphne Berckmoes, minister van VWS Ernst Kuipers, huisartsen Toosje Valkenburg en Sabine Snieders, NWO-voorzitter en internist Marcel Levi, ziekenhuisbestuurder Maurice van den Bosch, CZ-voorzitter Joep de Groot en internist en hoogleraar Liesbeth van Rossum.
Sjaak Wijma, bestuursvoorzitter van het Zorginstituut: "Het is zeker nog niet te laat. Mits iedereen bereid is de ernst van de situatie in te zien en er draagvlak ontstaat voor blijvende verandering. Met deze campagne willen we het gesprek hierover in de samenleving op gang brengen".
 
 

Credits

Client: Zorginstituut Nederland
Client responsible: Maaike Lange
Agency: Wefilm
Creative Director: Roel Welling
Client Lead: Senne Hartskeerl
Producer: Maaike Raat
Media Director: Rocco Stallvord
Director: Beer ten Kate
Director of Photography: Dennis Lubbers
First assistent director: Paul Zomerhuis
Light: Frank Berger
Art: Jelier&Schaaf
Edit: Nick Rozenberg
Grading & online: Compound
Social video production: Videonieuwsbericht
PR: Blyde