
Verkiezingscampagne Heinz ontketent debat over aardappelsnack en AI
Met de Tweedekamerverkiezingen om de hoek, ontkom je niet aan alle verkiezingscampagnes van politieke partijen en bedrijven. Sausenmerk Heinz speelt op zijn eigen manier ook in op de campagnekoorts met 'Het grote Friet vs. Patat debat 2025', ontwikkeld door in-house agency The Kitchen. AI-lijsttrekkers Frans Friet en Paula Patat zijn speciaal voor deze actie in het leven geroepen, maar vallen niet bij iedereen in de smaak.
Noem je gefrituurde aardappelen nou friet of patat? Dit taalkundige struikelblok verdeelt Nederland al enige in twee kampen. De campagne van Heinz probeert voor eens en altijd antwoord te geven op deze vraag. De actie is opgezet is als een echte verkiezingsstrijd, met een online campagne met AI-lijsttrekkers, een OOH-campagne en guerilla-achtige bestickering. Daarna wordt de nieuwe Heinz fritessaus vernoemd naar de winnende benaming.
Alle uitingen zijn voorzien van rivaliserende quotes en slogans die doen denken aan normale verkiezingscampagnes. De posters duiken op in het straatbeeld van Groningen, Eindhoven, Amsterdam en Den Haag. De vier steden zijn bewust gekozen vanwege hun regionale verschillen: in het noorden zegt men meestal 'patat', in het zuiden juist 'friet'.
Nano en grote influencers
Naast traditionele PR, is er ook een grootschalige influencer campagne opgezet door mediabureau Dentsu. 500 nano-influencers zullen aankomende weken op Instagram en Tiktok hun volgers oproepen te stemmen op hun favoriete benaming. Ook grotere influencers als Vic Cle, Jan Verban, Claire Lucia en Snackspert doe mee met content.
Voor de recent gelanceerde Heinz fritessaus flessen zijn er momenteel twee verschillende labels in omloop: Friet Saus en Patat Saus, exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn. Stemmen op jouw favoriete partij kan nog tot 17 oktober via deze link. Daarna maakt Heinz de favoriete benaming bekend via Instagram en TikTok.
Debat over AI
Naast het snack-debat ontstond op social media een discussie over de inzet van kunstmatige intelligentie. De reacties onder de video van AI-lijsttrekkers Frans Friet en Paula Patat zijn namelijk gemengd. Enerzijds reageren mensen enthousiast over hun favoriete partij. Anderzijds zijn mensen minder te spreken over de inzet van AI, met comments als "Leuk idee, alleen jammer van de AI" en "Jullie zijn rijk genoeg voor animators".
Heinz geeft in de commentsectie ook duidelijkheid over de inzet van kunstmatige intelligentie: "Het creatieve brein achter dit alles? 100% menselijk, AI gaf 't alleen wat extra pit."
Bekijk de campagneclip hier:
Credits
In-house Kraft Heinz agency – The Kitchen
Creative Director: Johann Schwella
Culture & Creative Partner: Yulia Prokhorova
Head of the Kitchen EPDM: Alex Wade
Creative Specialist: Martin So
Heinz Marketing team
Jr. Brand manager Taste Elevation: Jens peters
Sr. Brand Manager Taste Elevation: Diederick Ter Kulve
Media & Digital Manager EPDM: Alexander Mishutin
Brand Category Director Taste Elevation: Fé Gunning
PR agency - PRSSKD
Sr. PR Manager Bianca Portis
Jr. PR Manager Ramon Marco
Dentsu Media agency
Integrated Media Strategy Director: Sil Leijdekkers
Sr. Director Digital Media: Connie Quintanilla Arana
Digital Media Analyst: Lois van der Kroft
Sr. Branded Content & Influencer Marketing Specialist: Desirée van den Brink