
Unilever en For You bouwen fandom rondom noodlemerk Namdong
Sinds kort ligt Namdong, een nieuw noodlemerk van Unilever, in de schappen van de Nederlandse supermarkten. Voor de introductie van de producten uit de Koreaanse keuken werd For Agency ingeschakeld, dat verantwoordelijk is voor de strategie, content en influencer-aanpak.
Op de foto: de mascotte van Namdong en influencer Thomas Panterpoes
Al geruime tijd verovert de Hallyu-wave, de wereldwijde verspreiding van de Zuid-Koreaanse cultuur, de tijdlijnen van onze social media. Denk aan content over K-pop, K-drama’s en de Koreaanse cuisine. Rondom Namdong willen Unilever en For You een soortgelijke fanbase bouwen. Voor Gen Z speelt deze community namelijke een grote rol bij merkvoorkeur: 67% van Gen Z zegt onderdeel te zijn van een fandom en twee derde vindt dat merken die deze beleving delen, aanvoelen als echte bondgenoten.
Kevin Domburg, Brand Manager Namdong bij Unilever: "Bij de lancering van Namdong hebben we bewust gekozen om dieper in deze cultuur en community te duiken. For You Agency heeft ons geholpen om niet alleen een merk te introduceren, maar direct een plek in de cultuur te claimen, via K-pop, creators en activaties die naadloos aansluiten bij de leefwereld van Gen Z. Hun creatieve kracht en culturele inzicht maken hen de ideale partner voor deze lancering."
Pittig of extreem pittig
Met de kruidenzakjes bij de noodles van Namdong kun je zelf de pittigheid bepalen. De campagne draaide om deze personalistie, een belangrijke waarde voor Gen Z. Daarnaast werd er een Koreaans avondmaal georganiseerd voorafgaand aan het K-popconcert van Enhypen in Rotterdam Ahoy. Ook werkte For You samen met twaalf influencers en met Thomas Panterpoes, bekend van zijn eigen foodbrand Bao Mao. Naast de event- en influencerstrategie ontwikkelde For You Agency platform-native dark ads, terwijl Mindshare verantwoordelijk was voor (D)OOH en ad management.
"We waren betrokken vanaf de tekentafel, toen de merkidentiteit nog niet stond. Samen met Unilever vonden we de balans tussen authentieke Koreaanse smaken en de herkenbare positionering van een Westers Unilever-merk. Ook de gifting werd onderdeel van de merkbeleving: geen standaard sample in de brievenbus, maar een gepersonaliseerde, culturele ervaring die creators uitnodigt om hun fandom te vieren én te delen", aldus Britt Messing, co-founder van For You Agency.
Credits
Plans & strategy
Brand Manager Namdong, Unilever: Kevin Domburg
Assistant Brand Manager Namdong, Unilever: Marieke Pronk
Creative Strategist: Robin Komin
Brand Partnerships Manager: Michelle De Vroed
Execution
Account/Project Manager: Sophie van den Eijnden, Daisy Schoofs
Event - & Content Producer: Amy De Wilde
Content Producer: Loekie van Gils
Art Direction: Julia van den Berg
Allround Creatives: Nikki Beek, Britte Ootes
Creative Designer: Vera Verstegen
Campaign Manager: Noa Sangers