
Byborre, Johnny Cashew en drs. Leenarts in Finale Coolest Dutch Brands 2024
Op 19 maart streden de vijf halve finalisten van Coolest Dutch Brands 2024 om één van de drie finaleplaatsen voor de Coolest Dutch Brand Award 2024. Drs. Leenarts, Johnny Cashew, Kalverliefde, Dappr en Byborre lieten zich in live presentaties bij host Dentsu Creative Amsterdam van hun beste kant zien. Na een intensief juryoverleg veroverden Byborre, Johnny Cashew en drs. Leenarts een plaats in de finale, die op 14 mei zal plaatsvinden by Lab 111 in Amsterdam.
Van links naar rechts: Janina van der Drift (Kalverliefde) Borre Akkersdijk (Byborre), Freek Wessels( Johnny Cashew), Marjolein Leenarts (drs. Leenarts) en Amar Thomas (Dappr). Fotografie: Giuseppe Toppers, Danto Creatieve Communicatie
Masterclass branding
De avond had nog een extra mooi randje, want werd afgetrapt met een inspirerende talk van Gerben van der Zwaard (Marked), die aankondigde dat de winnaar van de Coolest Dutch Brands Award 2024 niet alleen met de Award en een hoop publiciteit naar huis gaat, maar als onderdeel van de winst ook een masterclass branding in de wacht heeft gesleept. Met deze toevoeging trapt Coolest Dutch Brands de volgende fase Coolest Dutch Brands NXT af.
"Coolest Dutch Brands genomineerden hebben de afgelopen jaren bewezen niet alleen voorlopers te zijn, maar ook snelle groeiers. Toekomstgerichte merken die voor investeerders zeer aantrekkelijk kunnen zijn"
Talks en venture-panel
Het vervolgtraject Coolest Dutch Brands NXT zal de de komende tijd verder vorm krijgen met talks van oud-genomineerden en winnaars die hun learnings met de nieuwe generatie Cool Brands gaan delen. Daarnaast wordt aansluiting gezocht bij venture-partijen die de merken kunnen bijstaan in hun zoektocht naar venture-kapitaal dat hen helpt volgende stappen te zetten.
Juryvoorzitter Meindert van den Heuvel: 'De Coolest Dutch Brands genomineerden hebben de afgelopen jaren bewezen niet alleen voorlopers te zijn, maar in een groot aantal gevallen ook snelle groeiers. Toekomstgerichte merken die voor investeerders zeer aantrekkelijk kunnen zijn. Dat is de reden dat we een venture panel gaan opzetten binnen Coolest Dutch Brands NXT. Om met kennis en kapitaal de groei te versnellen en dus ook de impact te vergroten.'
14 mei aanstaande pitchen de drie Coolest Dutch Brands finalisten nog één keer live hun case. Zij zullen in hun pitch dieper ingaan op een aantal vragen die door de vakjury naar aanleiding van de presentaties in de halve finale zijn gesteld. De finalist met de hoogste gemiddelde score over de drie juryrondes mag zich Coolest Dutch Brand 2024 noemen. De winnaar van de Coolest Dutch Brand Award 2024 wordt op 14 mei, tijdens de avond zelf bekend gemaakt.
Nog even een recap: FONK heeft in 2024 voor het achtste jaar op rij maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het ging hierbij om actuele sustainable brands die met lef en uitgekiende marketing aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk verandering weten te bewerkstelligen.
Juryproces
In elk van de drie rondes (1 schriftelijke en 2 live juryronden) wordt er gejureerd op vier pijlers:
1 MERK: positionering en strategie ten opzichte van de markt
- Hoe uniek is het merk ten opzichte van de concurrentie/markt
- Wat is de strategie om van het merk een succes te maken
2 MARKETING: benutten marktpotentieel
- Hoe onderscheidend zijn de marketingactiviteiten ten opzichte van de concurrentie
- In welke mate dragen de marketingactiviteiten bij aan de groei van de omzet
3 BUSINESS: toekomstbestendigheid van het merk
- Hoe groeit het bedrijf in omzet en winst (absolute en relatieve cijfers)
- Hoe ziet de structuur van de organisatie eruit
- Hoe flexibel (veerkrachtig) is het businessmodel
4 DUURZAAMHEID: aantonen duurzaamheidsclaim
- Wat is het doel en welke activiteiten worden ondernomen om dat doel te realiseren (product, proces, materiaal etc)
- Wat is het gerealiseerde resultaat ten opzichte van de concurrentie/markt
In elk van de 4 pijlers geeft ieder jurylid de genomineerden een cijfer (1-10). De 4 cijfers samen resulteren in 1 gemiddeld resultaat per ronde. Het cool. brand met de hoogste gemiddelde score over de drie juryrondes mag zich Coolest Dutch Brand van het Jaar noemen.
Beperkt aantal publiekstickets voor de finale
Wil je op 14 mei de pitches van de finalisten meemaken bij Lab 111? Houd dan de komende dagen de berichtgeving op fonkmagazine.nl in de gaten voor informatie en het reserveren van tickets (€95 ex BTW). Of: meldt je hier alvast aan onder vermelding van 'ticketaanvraag finale Coolest Dutch Brands'. Wij laten je zo spoedig mogelijk weten of één van de beperkt beschikbare kaarten straks jouw kant op komt!
Sponsors & partners Coolest Dutch Brands 2024
Ruwer, Dentsu Creative Amsterdam (host halve finale), MassiveMusic
Jury Coolest Dutch Brands seizoen 2024/2025
Meindert van den Heuvel - voorzitter
Nicolette Hulsebos - FONK magazine (initiatiefnemer Coolest Dutch Brands)
Gijs Determeijer - 100%
Gookie Sassen - Closed on Monday
Carlo Hagenaar - Endeavour
Ingmar Larsen - This Agency
Vanessa Hofland - .monks
Yvette Belt-Beekman - Alfred
Judith Peters - Havas Lemz
Iris Minnema - Happiness Amsterdam
Jasper de Vink - Studio Piraat
Jasper Kersten - CNNCT
Jeroen Verbrugge - JKV/thinkingdesign
Joost van Gorssel - 0to9
Karina Buitenhuis - DDB Amsterdam
Kees-Jan Rozestraten - oud juryvoorzitter
Kirsten Esser - Nijgh
Linda de Graaff - The Family Amsterdam
Lisa van Diemeren - Brum
Liselotte Vink - Open Now
Maaike Schutten - Prosper & Bloom
Maartje van Beek - APS Group
Maira Evers - Gardeners
Matthijs Kloezeman
Mattias Warcup - Studio Minsk
Meraux de Schutter - Monkeys & Bananas
Michael Versélewel de Witt Hamer - Revitalize
Michan Tolman - Popcorn Stories
Michiel Klein Schiphorst - ACT agency
Niek Eijsbouts - Higuita
Nils Adriaans - Tusen de Linies
Patritia Pahladsingh - Accenture Song
Raymon de Kruijff - Admix
Reinier Steures - NATWERK
Reinoud Wolff - Redkiwi
Rob Benjamens - oud juryvoorzitter
Robert Boer - Finally an Agency
Robert Volten - Chuck Studios
Ron van Loenen - Ruwer
Rozemarijn Koopmans - Multitude
Ruby Oostdam - Vertigo 6
Sanne van Kuijk Evertse
Sebastiaan van Rijnsoever - DartDesign
Seema Sharma - Woedend!
Sietske Walles - Dentsu Creative
Simone Ottenbros - Energize
Stefano Golia - Dtch.Digitals
Taco Schmidt - Qindle
Annelotte Pera - Home
Barbara Bijlard - ACE
Carina Snippe - Aigency Amsterdam
Cees Dingler - Capitola
Charles Borremans
Charlotte Dumartin - Megawatt
Charlotte Koeleman - Somention
Django Weisz Blanchetta - SuperHeroes
Dominique Point - Crocodile Agency
Edwin van Druten - HIBOU
Ernst Jan Smids - JUMP! Retail
Esther Brouwer - Indie Amsterdam
Eva Krook - Vrije Academie
Femke Westerhof - Blacklist Creative Amsterdam
Tom Jansen - Vertigo 6
Alef de Jong - WUNDER