FONK featured dè drie Coolest Dutch Brands van 2025

FONK featured dè drie Coolest Dutch Brands van 2025

10-06-2025 (09:30) - Cool Brands

Coolest Dutch Brands is in de afgelopen acht jaar uitgegroeid tot een jaarlijkse verkiezing van naam en faam. Het gaat in deze competitie jaarlijks om twaalf van origine Nederlandse purpose-driven merken, die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. In 2025 stonden BYBORRE, Johnny Cashew en Drs. Leenarts in de Finale. BYBORRE won, maar de nummers twee en drie, Johnny Cashew en Drs Leenarts, zaten Borre Akkersdijk op de hielen. In FONK 416 lees je alles over de drie meest coole brands van 2025.

In 2024 nomineerde de redactie de volgende merken (in volgorde van de maandelijkse nominaties): Kalverliefde, Johnny Cashew (2e plaats in de finale), Amsterdam Made, Oyster Heaven Mojo Maté, Stoov, Drs Leenarts (3e plaats in de finale), Klepper & Klepper, BYBORRE (winnaar), The Lekker Company en Dappr. Na een schristelijke ronde en twee live rondes wees de Coolest Dutch Brands Jury 2024/2025 BYBORRE aan als dè winnaar van 2025.
InFONK magazine 416 deelt Borre Akkersdijk de urgentie van zijn missie.

produceren zonder verspillen

Volgens Borre Akkersdijk is de traditionele textielindustrie volledig op verspilling ingericht: ‘Van elke stof ligt standaard 200 meter op voorraad. Als er een grotere order komt, maken ze bij. Maar ondertussen hebben ze van honderden stoffen allemaal kleine restvoorraden die niet opgaan. Elk seizoen weer. Grote textielbedrijven hebben dit allemaal ingecalculeerd in hun businessmodel waardoor ze nog steeds winst maken. Dat maakt deze verspilling voor hen verwaarloosbaar. Voor de winst maakt het misschien niet meer uit, maar die restvoorraad ligt er nog steeds, wat zonde is van grondstoffen en energie.’ BYBORRE pakt het fundamenteel anders aan: ‘Wij hebben alles tot aan de garens gedigitaliseerd. Het enige wat we fysiek nodig hebben, zijn de grondstoffen in kleine hoeveelheden. Daardoor kunnen we ontwerpen digitaal maken, visualiseren en pas produceren als er echt vraag naar is. Dat voorkomt onnodige verspilling.’

'Elke beslissing die je maakt, is een stem op de wereld waarin je wilt leven'

Johnny Cashhew is een kleine, gedreven club die zeer succesvol bouwt aan een eerlijker en meer duurzame cashewketen. Maar er is meer, aldus cofounder  Freek Wessels: ‘We willen verder gaan dan alleen het kraken van onze eigen keten. Ons doel is om het systeem van binnenuit te veranderen, zodat niet alleen onze cashews ‘proper nuts’ zijn, maar álle cashews wereldwijd op een duurzame en eerlijke manier worden geplant, geplukt, gepeld en getransporteerd. Dus, de volgende keer dat je voor het notenschap staat (of welk ander schap dan ook), bedenk dan dat elke aankoop die je doet en elke beslissing die je maakt, een stem is op de wereld waarin je wilt leven. Grote impact zit vaak in kleine, alledaagse acties.'

'We dagen de grote spelers uit'

Marjolein Leenarts stond als founder van huidverzorgingsmerk Drs Leenarts in de finale Coolest Dutch Brand 2025: ‘Drs Leenarts begon als een klein huidverzorgingsmerk voor kinderen en is inmiddels letterlijk en figuurlijk volwassen geworden. We dagen de grote spelers uit om geen onzin te verkopen en staan voor eerlijke skincare zonder bullshit. Het meedoen met de Coolest Dutch Brands competitie was fantastisch en een mooie erkenning voor wat Drs Leenarts de afgelopen jaren heeft opgebouwd. En natuurlijk een geweldige kans om via de extra aandacht nog meer kennis te laten maken met onze producten.’

Lees het hele verhaal van BYBORRE, Johnny Cashew en Drs Leenarts nu in FONK magazine 416. Heb je geen abonnement? Bestel dan een los exemplaar in onze webshop!

Sponsors 2024 editie Coolest Dutch Brands

Sponsors en partners Coolest Dutch Brands 2024 kwam mede tot stand dankzij de onmisbare steun van onze partners en sponsors:Ruwer, Dentsu Creative Amsterdam en MassiveMusic.