Fairphone wint Coolest Dutch Brand Award 2020

13-10-2021 (00:00) - Cool Brands

Dagelijks beoordelen marketeers creatieve bureaus op hun toegevoegde waarde. Maar wat gebeurt er als creatieven en strategen twaalf sustainable en van origine Nederlandse merken mogen beoordelen? Met dit gegeven als vertrekpunt, ging de redactie van FONK magazine voor het vierde jaar op rij aan het werk. Op 12 oktober won na twee eerdere juryrondes, in een spannende finale bij STRAAT, museum for graffiti and street art, Fairphone de felbegeerde Coolest Dutch Brand Award 2020.
 
De redactie van FONK magazine selecteerde in de loop van 2019 twaalf merken van Nederlandse komaf die sustainability hoog in het vaandel hebben staan.  Met veel lef en uitgekiende marketing weten zij een breed publiek aan te spreken en van daaruit weten deze merken ook daadwerkelijk een verandering te bewerkstelligen.
 

Genomineerde merken

In december 2020 was de lijst met twaalf merken compleet en moest de vraag beantwoord worden welk van deze merken zich hèt Coolest Dutch Brand van 2020  mag noemen. De twaalf genomineerden van de 2020-serie: Verstegen Spices & Sauces, MUD Jeans, de Edwin van der Sar foundation, Naïf, Aquablu, fairf, FrieslandCampina, Joolz, SunnyCords, Yoghurt Barn, Dille & Kamille en Fairphone.
 

Finalisten: Fairphone, MUD Jeans en Naïf

De 12 genomineerden hebben in februari 2021 in een eerste schriftelijke ronde de vakjury moeten overtuigen. Hoe veerkrachtig, hoe vernieuwend, hoe innovatief en met welke marcom middelen werd aantoonbaar resultaat geboekt? Hun antwoorden vormden, samen met de input van de redactie van FONK magazine, het vertrekpunt voor de ruim 45 koppige vakjury. In maart 2021 koos de vakjury in een (toen nog) gelivestreamde juryronde de volgende drie finalisten (in alfabetische volgorde): Fairphone, MUD Jeans en Naïf
 

Fairphone is Coolest Dutch Brand 2020

Op 12  oktober is tijdens de live finale in Amsterdam met power pitches van de drie finalisten, hèt Coolest Dutch Brand van 2020 gekozen. Na de presentaties en kundig door een vragenvuur geloodst door juryvorozitter Kees-Jan Rozestraten, hebben de Vakjury en Publieksjury Fairphone aangewezen als winnaar van unieke Coolest Dutch Brand Award 2020 (ontwerp Robert Bronwasser, design 2020-editie CHUNK). Een greep uit het commentaar van de jury: 'Fairphone is een gamechanger in het marktsegement en daardoor 'serieus cool.'  De presentatie van Head of Brand Ewa Skotnicki gooide hoge ogen bij zowel vak- als publieksjury. Vooral ook omdat zij dn haar vervolgpresentatie de vragen van de vakjury uit de halve finale één voor één wist te tackelen. 
 
MUD jeans en Naïf waren in de finale hooggewaardeerde runners-up  die met hun presantaties bewezen hun finalisten-positie meer dan waard te zijn.
 

Over Coolest Dutch Brands

Coolest Dutch Brands is een jaarlijkse verkiezing waarin sustainable en van origine Nederlandse merken centraal staan. Coolest Dutch Brands is een initiatief van FONK media. Met dit initiatief wil FONK de zichtbaarheid van opmerkelijke Nederlandse sustainable merken vergroten en hun missie een breder draagvlak bieden.
 

Vakjury 2020

Coolest Dutch Brands 2020 kon niet tot stand komen zonder de niet aflatende energie, inzet en kritische vragen van de vakjury die hun expertise in drie juryrondes beschikbaar heeft gesteld. De vakjury van 2020 werd gevormd door:
 
Kees-Jan Rozestraten (voorzitter)
Rob Benjamens (B&BA, oud juryvoorzitter)
Nicolette Hulsebos (FONK)
Sander Veenendaal (Heldergroen)
Astrid Prummel (Out in the Open)
Daantje Dammers 
Jeroen Verbrugge (Flex/design)
Marit Hulscher (Dept)
Stef de Jong (Likefriends)
Baba Toure (Hammerfest)
Sjors van Hoof (Born05)
Maarten Reijgersberg (RAUWCC)
Lorenz de Valk (Lijm Amsterdam)
Rozemarijn Koopmans (Multitude)
Marvin Jacobs (Airborne audio)
Robert Volten (TBWA\Neboko)
Nico Hilhorst (Candid Group)
Maira Evers (Gardeners)
Niels Janssen (FX Agency)
Linda de Graaff (The Family Amsterdam)
Sven Vening (dentsuACHTUNG!)
Ronen Wolf (5PM)
Birgit Zuurveld (Hammerfest)
Frieda Ulsamer de Waard (2Basics)
Hans Maltha (Burst)
Jenny Elissen (The Interdependent)
Karina Buitenhuis (Eigen Fabrikaat)
Mike Dijkstra Taurel (Globrands)
Mike Hendrixen (Vertigo 6)
Patritia Pahladsingh (TBWA\Neboko)
Paul Kroef (ARA)
Seema Sharma (Edelman Amsterdam)
Maartje van Beek (Epidemie)
Stephan Kwast (MegaWatt)
Diederik Chevalier (Somention)
Meindert van den Heuvel (Ocean Outdoor)
Ron van Loenen (Ruwer)
Anja Froeling (Selmore)
Robin Pas (Energize)
Charles Borremans (GUC Agency)
Philip Kok (The Valley)
Taco Schmidt (Qindle)
Joris Verhaak (Fama Volat)
Marcel van Zwieten (DotControl)
 

Partners 

Coolest Dutch Brands 2020 kwam mede tot stand dankzij de onmisbare steun en inzet van onze partners: Hoofdsponsor Coolest Dutch Brands: ConceptD, Sponsor: Ruwer
Partners: Ocean Outdoor (host halve finale), GUC Agency (challenger vlogs), Massive Music*  en KarmaKebab.


Alle ins & outs in FONK magazine

In FONK magazine 323, die op 17 oktober verschijnt, lees je alle ins & outs over de finalisten, de winnaar en de totstandkoming van Coolest Dutch Brands 2020. Wil je FONK lezen en heb je nog geen abonnement? Maak dan gebruik van een van de coole aanbiedingen in onze webshopof koop een los exemplaar.


 *MassiveMusic's Philip Oomen heeft speciaal voor de finale Coolest Dutch Brands 2020 een coole playlist samengesteld. Beluister de playlist hier.


foto: Giuseppe Toppers, Danto