Nederlandse creatieve industrie schuift Nathalie van Sasse van Ysselt naar voren als ‘CreativeNL Thought Leader’

Nederlandse creatieve industrie schuift Nathalie van Sasse van Ysselt naar voren als ‘CreativeNL Thought Leader’

18-10-2024 (15:01) - Creatie

CreativeNL, het internationale label van de Topsector Creatieve Industrie, lanceert in samenwerking met Dutch Design Foundation en New Dutch, Nathalie van Sasse van Ysselt als nieuwe ‘CreativeNL Thought Leader’. In lijn met het CIIIC (Creative Industries Immersive Impact Coalition) programma, dat eerder dit jaar gehonoreerd is, zet Nederland daarmee ook internationaal nadrukkelijk in op Immersive Experiences (IX), waarbij de echte en digitale wereld naadloos in elkaar overvloeien.

Topregisseur Johan Kramer maakte een korte film over Nederlandse immersive designer, die de enorme led-bol Sphere in Las Vegas op de kaart zette. De lancering en première van de korte film vormen de hoogtepunten tijdens de Creative Industry Dinner Experience by CreativeNL Live op woensdagavond 23 oktober 2024 in de grote zaal van de Effenaar in Eindhoven – als afsluiter van Dutch Design Week’s Mission Day: Digital Future, ‘waarbij de grenzen tussen technologie, creativiteit, innovatie, methodologie, muziek en culinaire beleving zullen vervagen’.

Sphere

Nathalie van Sasse van Ysselt stond als Creative Lead aan de basis van wat er op het allergrootste led-scherm ter wereld, de Sphere in Las Vegas, bij de aftrap in 2023 en tot afgelopen zomer te zien en te beleven was.
In een eerder interview met CreativeNL zei ze daarover: ‘Sphere is dé plek voor immersive entertainment en een volledig nieuw medium, dus werden er veel dingen voor het eerst gedaan: ik heb de technische pijplijn, (partnership)strategie en het businessplan co-ontwikkeld om de exosphere operationeel te maken.
Mijn team zat ook achter alles wat je zag op de led-bol – ‘s werelds grootste canvas. Daarnaast beheerde ik het kunstenaarsprogramma, waarbij op maandelijkse basis opkomende en gevestigde internationale kunstenaars zoals Refik Anadol werden uitgelicht. Sphere is dus ook een kunstplatform.'

Première

Het idee achter de CreativeNL Thought Leaders is dat ze dienen als inspiratiebron en als ‘lichtend voorbeeld’ van Nederlandse creatieve professionals die succesvol internationaal innoveren en ondernemen, aldus Simone van Bennekom, Hoofd Programma CreativeNL: ‘Nathalie maakte al onderdeel uit van onze missie tijdens SXSW in Austin, waar onze focus nadrukkelijk lag op IX. De keuze om haar te vragen als CreativeNL Thought Leader was dus een logische.
Tijdens Dutch Design Week zal ze onze keynote-spreker zijn en zal er een korte film van topregisseur Johan Kramer, geproduceerd door Holy Fools, over haar in première gaan. In lijn met CIIIC zal Nederland ook komend jaar internationaal inzetten op het versterken van IX als belangrijk onderdeel van onze toekomstige creatieve industrie.’

Samen optrekken

Vorig jaar was Borre Akkersdijk van ByBorre, die de vervuilende textielindustrie wereldwijd wil verduurzamen, CreativeNL Thought Leader en keynote spreker tijdens CreativeNL Live in de Effenaar in Eindhoven tijdens Dutch Design Week. Ook toen maakte Johan Kramer een korte film in de serie Celebrating Dutch Creativity, met als titel Borre’s Vision.

CreativeNL trekt voor de reeks inmiddels samen op met Dutch Design Foundation, dat ook zijn eigen zogeheten Beacons-programma heeft, en New Dutch (een project vanuit van NL Branding, solving global challenges together). Alle willen de Nederlandse ontwerp- en innovatiekracht voor een duurzame toekomst internationaal maximaal voor het voetlicht brengen.

Vincent van Herk, Head of Dutch Design Week: ‘Los van de overeenkomstige doelen en verhalen, is een andere, grote kracht van de Nederlandse creatieve industrie samenwerken, niet alleen onderling maar juist ook met andere sectoren; dat passen we hierbij ook graag toe.’

Manou Nonnekes, Project lead of New Dutch: ‘New Dutch is een initiatief dat als doel heeft het internationale imago van Nederland te verrijken door de Nederlandse innovatiekracht te onderstrepen. Creativiteit en ontwerpkracht zijn voorwaarden voor innovatie. Deze samenwerking is voor ons dan ook een logische.’