YouTube kondigt nieuwe AI-tools voor content creators aan
Tijdens het Made On YouTube-evenement dat 21 september plaatsvond, heeft het platform de lancering van een reeks AI-tools bekendgemaakt.
Het evenement rondom YouTube creatie vond plaats in New York.
Belangrijkste aankondigingen
• Dream Screen: Later dit jaar zal YouTube de Dream Screen-functie introduceren. Deze functie zorgt ervoor dat creators AI-gegenereerde video- en/of fotoachtergronden aan hun Shorts kunnen toevoegen door hun idee in te typen.
• YouTube Create: Een nieuwe mobiele app, YouTube Create, geeft creators een aantal productietools waarmee ze hun Shorts of langere video's kunnen bewerken. De app biedt videobewerkingstools zoals precisiebewerking en knippen, automatische ondertiteling, voice-overmogelijkheden, en toegang tot een bibliotheek met filters, effecten, overgangen, en rechtenvrije muziek met beat matching technology. YouTube heeft meer dan 3.000 videocreators geraadpleegd tijdens het ontwikkelen van YouTube Create. Momenteel is de bètaversie van YouTube Create voor Android gratis te downloaden in bepaalde landen, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Indonesië, India, Korea en Singapore.
• YouTube introduceert Aloud. Met deze AI-ondersteunde nasynchronisatietool kunnen creators gemakkelijk een anderstalig publiek bereiken. De functie is beschikbaar voor een select aantal creators en wordt momenteel getest in het Engels, Portugees en Spaans.
• Dankzij de nieuwe zoekfunctie in Creator Music kunnen video creators nu een soundtrack voor hun video vinden door een zoekopdracht in te typen en de AI-tool zal de juiste muziek op het juiste moment voorstellen. Creator Music is momenteel alleen beschikbaar in de VS.
Neal Mohan, Chief Executive Officer bij YouTube: "Bij YouTube willen we het voor iedereen makkelijker maken om te creëren. Voortbouwend op onze lange reputatie op het gebied van innovatie en onze sterke expertise in AI, geloven we dat deze updates creators in staat zullen stellen om de grenzen van creatieve expressie te verleggen. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk van creativiteit, en kunnen niet wachten om te zien wat onze geweldige gemeenschap van creators en artiesten met deze tools gaat doen."
Lyor Cohen, YouTube's Global Head of Music: "Gedurfd en verantwoordelijk, dat zijn onze kernwaarden. Het potentieel van AI is ongelooflijk groot. Maar elke nieuwe technologie moet op een verantwoorde manier benaderd worden. Wat artiesten, songwriters en producenten doen, is iets uniek menselijks. Dit kan niet vervangen worden door technologie. We zien AI als een hulpmiddel dat artiesten kunnen gebruiken om hun creativiteit te stimuleren en we zijn vastbesloten om samen te werken met de creatieve gemeenschap binnen onze AI Music Incubator, die nu wereldwijd is uitgebreid."