FrieslandCampina kondigt kostenbesparing en banenverlies aan

06-10-2023 (11:34) - Economisch

FrieslandCampina kondigt Expedition 2030 aan, een nieuwe bedrijfsstrategie die vanaf 2026 400 tot 500 miljoen euro per jaar moet gaan besparen. 

De strategie kenmerkt zich door een specifieke focus per businessgroep en is gericht op het verbeteren van de winstgevendheid en het stimuleren van duurzame, toekomstige groei. 

Jan Derck van Karnebeek, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “Ons doel is helder: topkwaliteit producten maken van de melk van onze leden en daarmee maximale waarde voor hen genereren. Inkomsten die onze leden nodig hebben om te kunnen blijven investeren in de duurzame toekomst van hun boerderijen. Daarom is het zo belangrijk dat we onze bedrijfsprestaties structureel verbeteren. Onze aangescherpte strategie met per businessgroep focus op specifieke klanten, producten, merken en markten zal de manier waarop we werken en concurreren significant verbeteren.

Kostenbesparingen

Om de concurrentiepositie van FrieslandCampina te versterken, richt Expedition 2030 zich onder meer op jaarlijkse kostenbesparingen van 400 tot 500 miljoen euro vanaf 2026, met significante besparingen vanaf 2024. De gehele onderneming moet kosten verlagen, waarbij het zwaartepunt op de ondersteunende functies ligt. De besparingen zullen leiden tot herstructurering en banenverlies. De 400 tot 500 miljoen euro kostenbesparingen betreffen geen sluiting van productielocaties. Een deel van de jaarlijkse besparingen zal nodig zijn om inflatie te compenseren. De resterende margeverbetering zal evenredig worden verdeeld tussen investeringen in duurzame groei en het verhogen van de nettowinst van het bedrijf.

Investeren in fabriek

Het bedrijf maakt bekend te gaan investeren in zijn fabriek in Borculo om daar de productiecapaciteit van wei-eiwitisolaten te verdubbelen voor de sport- en kindervoedingsmarkt.

Volgende stappen

De komende maanden zullen de beoogde kostenbesparingen verder worden uitgewerkt. FrieslandCampina zal de organisatorische implicaties en de daaraan verbonden eenmalige herstructureringskosten medio december bekend maken. De implementatie van de Expeditie 2030 strategie staat gepland vanaf 1 januari 2024. 


Bureaus

Media

Marketing