Deze tien merken overleefden 2024 niet

Deze tien merken overleefden 2024 niet

18-12-2024 (15:30) - Economisch

Het economische landschap van 2024 was meedogenloos. Met gestegen kosten, personeelstekorten en de nasleep van coronasteunmaatregelen volgde een golf van faillissementen. Zelfs grote namen zoals Blokker, The Body Shop, en Dunkin’ Donuts. Robbert van Loon en Richard Otto, auteurs van Verdwenen Merken, blikken terug op de meest opvallende merken die we dit jaar verloren.

1. DinnerTrain

Wat begon als een culinaire belevenis op rails, eindigde in een financiële ontsporing. DinnerTrain, het rijdende restaurant dat sinds 2018 reizigers een gastronomisch menu bood, ging in augustus 2024 failliet. Ondanks het bijzondere concept kampten de treinstellen met hoge onderhoudskosten, personeelstekorten en tegenvallende boekingen tijdens de coronapandemie. Internationale uitbreidingsplannen faalden, waardoor de laatste rit van DinnerTrain richting een definitief eindstation ging.

2. Hollands Stroom

Hollands Stroom, ooit een frisse wind in de energiemarkt, hield in 2024 op te bestaan. Het bedrijf wist klanten jarenlang te overtuigen met beloftes van duurzame, Nederlandse energie. Maar toen prijsplafonds en een dalende vraag naar vaste contracten de markt verzadigden, moest Hollands Stroom tarieven verhogen. Dit leidde tot een klantverloop dat het bedrijf niet meer te boven kwam. De klanten werden uiteindelijk overgenomen door een grotere speler, en Hollands Stroom blijft achter als een voetnoot in de energiemarkt.

3. Watt

Het ambitieuze Nederlandse merk Watt, producent van compacte elektrische stadsauto’s, ging in 2024 onderuit. Hoewel de auto’s bedoeld waren als betaalbaar alternatief, kon het bedrijf niet concurreren met internationale giganten. In een markt waarin ook merken zoals VanMoof en Stella klappen kregen, bleek er voor Watt geen redding mogelijk. Na een dramatisch eerste kwartaal doofde het merk deze zomer definitief het licht.

4. Aegon

De verzekeraar Aegon, ooit een van de grootste namen in Nederland, ging in 2024 op in moederbedrijf ASR. De fusie werd ingegeven door de behoefte aan schaalvoordelen en kostenbesparing, maar liet veel trouwe klanten beduusd achter. Het iconische blauw-witte logo, jarenlang een vertrouwd beeld, maakt plaats voor de naam ASR.

5. Duetz

Duetz, sinds 1857 (!) een begrip in Nederlandse winkelstraten, sloot in 2024 definitief de deuren. Generaties vaders en zonen kochten hier stijlvolle herenkleding, maar de opkomst van online retail en veranderend koopgedrag zorgden ervoor dat het familiebedrijf niet kon overleven. Stijgende kosten en een mislukte herstructurering leidden in april tot het faillissement, waarmee een stukje Nederlandse retailgeschiedenis verloren ging.

6. De IJsselhallen

Zwolle’s iconische evenementencentrum, De IJsselhallen, sloot dit jaar voorgoed. Generaties genoten hier van concerten, beurzen en evenementen, maar stijgende exploitatiekosten en concurrentie van modernere hallen waren funest. De sluiting betekent niet alleen het verlies van een cultureel icoon, maar ook van een belangrijk stukje Zwolle’s identiteit.

7. Musical De Tocht

Gebaseerd op de Elfstedentocht, moest musical De Tocht een groot eerbetoon worden aan een Nederlandse traditie. Hoewel recensies lovend waren, bleef het publiek weg. Hoge productiekosten en tegenvallende bezoekersaantallen maakten de voorstelling financieel onhoudbaar. In oktober zakte De Tocht door het ijs en werd het project definitief stopgezet.

8. The Avocado Show

The Avocado Show, ooit een wereldwijd Instagram-fenomeen, sloot in 2024 de deuren. Het concept, dat creativiteit met avocado’s combineerde, kwam steeds meer onder druk te staan door de duurzaamheid van de vrucht en stijgende kosten. Te ambitieuze internationale expansieplannen leidden tot rode cijfers, en het groene icoon ging op zwart.

9. Miss Nederland

Met een geschiedenis vol glamour en ambitie kwam er in 2024 een einde aan de Miss Nederland-verkiezing. Het merk, dat ooit symbool stond voor schoonheid en ambitie, verloor de aansluiting in een tijdperk waarin inclusiviteit en diversiteit de norm zijn. Toen ook de internationale franchise het contract niet verlengde, was het doek definitief gevallen.

10. Co-med

Co-med, jarenlang een belangrijke steunpilaar voor huisartsenpraktijken, stopte in 2024. De organisatie kampte met interne problemen en verloor steeds meer klanten aan grotere, goedkopere samenwerkingen. Fusiepogingen mochten niet baten, en na een jaar van verliezen viel het doek voor dit ooit vertrouwde merk in de gezondheidszorg.


Bureaus

Media

Marketing