
CEO Roblox wil gameplatform uitbreiden met datingfunctie
David Baszucki, CEO van Roblox, wil het gameplatform uitbreiden met een datingfunctie. Met meer dan 95 miljoen dagelijks actieve gebruikers wil Roblox zijn publiek uitbreiden met volwassenen die op zoek zijn naar liefde.
Tijdens een interview in een podcast zei David Baszucki: “sommige mensen die te bang zijn om op een echte date te gaan, vinden het misschien makkelijker om te beginnen met een virtuele date, en als er dan een klik is, over te stappen naar de fysieke wereld.”
Volgens Baszucki is de wereldwijde “eenzaamheidsepidemie” de reden van deze koerswijziging. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat in 2025 één op de zes mensen wereldwijd last heeft van eenzaamheid. Daarnaast zegt bijna de helft van de jonge mannen tussen de 18 en 25 jaar nog nooit iemand in het echt te hebben uitgevraagd.
Associatie met kinderen
Roblox is een gamingplatform met tientallen miljoenen spellen, allemaal gemaakt door andere gebruikers. De kwaliteit van de Roblox-games is dan ook heel divers en gamers kunnen op Roblox met een duimpje aangeven of ze een spel leuk vinden of niet. Sociale interactie is daarnaast een belangrijk aspect van Roblox. Gebruikers kunnen in de app met hun vrienden gamen en chatten, maar ook nieuwe contacten leggen.
De meerderheid van de gebruikers is jonger dan 16 jaar, en 39% is zelfs jonger dan 13 jaar. Op dit moment zijn romantische relaties tussen spelers expliciet verboden volgens de Roblox Community Standards. Hoewel er leeftijdsafhankelijke zones en ID-verificatie zijn ingevoerd, blijft het toevoegen van een dating functie onlogisch op platform dat zo sterk met kinderen wordt geassocieerd. Zelfs Baszucki gaf toe: “we moeten heel conservatief zijn in hoe we interacties op het platform filteren.” Hij zegt dat de functie alleen toegankelijk zal worden voor door ID-geverifieerde 21+ gebruikers.