
Campagne #EchtMannelijk wil respectvolle mannelijkheid normaliseren
Met 'Wij eisen de nacht' nog vers in het geheugen, benaderen filmmaker Ilia ten Böhmer en bureau Nami de veiligheid van vrouwen op straat vanuit een mannelijk perspectief. De nieuwe campagne #EchtMannelijk roept organisaties, merken, influencers en individuen op om zich aan te sluiten als partner en samen te bouwen aan een cultuur waarin respectvolle mannelijkheid de norm wordt en mannen elkaar helpen om grenzen te bewaken.
"In mijn directe omgeving zijn vrijwel alle vrouwen die ik goed ken aangerand, aangevallen of zelfs verkracht. Totaal absurd in een ‘veilig’ land als Nederland. Dat kan ik simpelweg niet accepteren", zegt initiatiefnemer Ilia ten Böhmer. "Mede door de ophef van afgelopen tijd begon ik na te denken, wat kan ík nou toevoegen? Ik proef bij veel mannen de behoefte om iets te doen, maar zonder dat ze weten hóe. Dáár richting aan geven is de taak."
"Met #EchtMannelijk geven we mannen een positief handelingsperspectief. Door respectvol en daadkrachtig gedrag aantrekkelijk en statusgevend te maken, wordt de drempel lager om zich ermee te identificeren en uit te dragen. Zo willen we mannen trots laten zijn op dit gedrag, en samen bouwen aan een cultuur waarin ook vrouwen zich écht veilig voelen", aldus de creatief ondernemer.
Een beweging in fases
De campagne is opgedeeld in meerdere fases:
- Fase 1 richt zich op engagement en positieve normstelling: mannen laten identificeren met #EchtMannelijk en hen de mogelijkheid om zich uit te spreken. Samen laten we door het hele land horen aan vrouwen: we care.
- Fase 2 gaat in op bewustwording creëren over de ‘piramide van geweld’, verantwoordelijkheid nemen en ingrijpen in alledaagse situaties met als doel om seksueel geweld te stoppen voordat het begint.
Bekende rolmodellen en influencers worden gevraagd zich uit te spreken over wat mannelijkheid voor hen betekent, om zo de nieuwe norm zichtbaar en aantrekkelijk te maken.
Oproep tot samenwerking
Het initiatief staat nog aan het begin en zoekt partners die willen meewerken aan de verdere ontwikkeling en uitrol. "Alleen samen kunnen we deze campagne de aandacht geven die ze verdient", zegt Ilia. "Organisaties, merken en individuen die middelen beschikbaar willen stellen, willen meedenken of de campagne willen helpen verspreiden zijn van harte welkom."
Call to action
Het introductiebericht van de campagne staat vanaf nu live op LinkedIn en Instagram. Geïnteresseerden kunnen reageren onder de post op die kanalen of contact opnemen via info@wearenami.com.