
Onderzoek: adverteren op FAST-kanalen is goed voor merkwaarde en imago
Adverteren op FAST-kanalen, gratis streaming-tv met reclame, blijkt niet alleen bereik te realiseren, maar ook merkassociaties meetbaar te versterken. Dat blijkt uit onderzoek dat Talpa Media samen met PepsiCo uitvoerde. De merkassocatie van het Pepsi Zero Sugar steeg met 7,3 procentpunt.
FAST-kanalen zijn lineaire streamingzenders die continu afleveringen van één programma uitzenden. Tussen de uitzendingen door worden reclames getoond. Onlangs maakt Talpa Media bekend met zo'n kanaal te komen voor Voetbal International. Talpa heeft al zo'n kanaal met SBS Classics. Deze zenders zullen te zien zijn via Samsung TV Plus.
De resultaten laten zien dat advertising binnen deze relatief nieuwe omgeving de merkbeleving daadwerkelijk versterkt. Kijkers die de campagne-uitingen hadden gezien, zijn duidelijk positiever gaan denken over Pepsi Zero Sugar: de positieve merkperceptie steeg gemiddeld met 8,5 procentpunten.
Innovatief, trendy en kwaliteit
Daarnaast werd Pepsi Zero Sugar vaker gekoppeld aan positieve eigenschappen als innovatief, trendy en goede kwaliteit. Ook zagen meer mensen Pepsi Zero Sugar als een merk dat hun waarden deelt, premium of inspirerend is. Deze merkassociaties lieten gemiddeld een stijging zien van 7,3 procentpunten. Naast bereikt is het adverteren op FAST-kanalen ook goed voor merkwaarde en imago.
"FAST-kanalen, die sterk in opkomst zijn, boden ons de kans om dit nieuwe advertentiemedium in een premium CTV-omgeving te benutten", vertelt Anna Homoet, Media Manager bij PepsiCo. "De resultaten laten zien dat campagnes binnen deze omgeving niet alleen bereik genereren, maar ook merkassociaties meetbaar versterken. Dat is overtuigend bewijs dat hoogwaardige CTV-inventory, zoals die van Talpa Media, bijdraagt aan merkopbouw in het digitale domein."