6 op de 10 Nederlanders warmt zich op voor vakantie door taal te leren

6 op de 10 Nederlanders warmt zich op voor vakantie door taal te leren

11-07-2025 (10:54) - Komkommernieuws

Een app of cursus om de basics van de taal van je vakantieland onder de knie te krijgen is razend populair. Dat blijkt uit een peiling van reisorganisatie TUI. Maar liefst 62% van de Nederlandse ondervraagden investeert tijd in het leren van een taal in voorbereiding op de vakantie.

De motivatie om een taal te leren loopt uiteen. Voor de meeste mensen draait het om echt contact maken met de lokale bevolking. Anderen willen zich vooral kunnen redden in alledaagse situaties, zoals het bestellen van eten en drinken en het vragen naar bushalte of toilet. De populairste talen om te leren zijn Spaans, Frans en Italiaans. Niet verrassend, want dat zijn ook geliefde vakantiebestemmingen. Maar ook Engels en Grieks wordt vaak genoemd.

Ana Henriques, Head of Brand marketing bij TUI Nederland en België: "Het is mooi om te zien dat zoveel reizigers zich actief voorbereiden op hun vakantie door een taal te leren, of in ieder geval een groot aantal woorden. Het verrijkt de reiservaring enorm en zorgt voor meer verbinding met de lokale bevolking. En met de technologie van nu is het makkelijker dan ooit om een nieuwe taal onder de knie te krijgen, de apps zijn razend populair."

Duolingo op één

De manieren waarop mensen zich voorbereiden, gaan alle kanten op. 41% volgt een taalcursus (vaak online), 35% gebruikt boeken of zelfstudie, en 31% leert via een app. Duolingo wordt daarbij het vaakst genoemd. Ook films, muziek en gesprekken met locals worden ingezet om de taalvaardigheid op te krikken.

En dat werpt zijn vruchten af: 65% van de respondenten geeft aan dat het spreken van de taal op de bestemming verliep zoals verwacht of zelfs beter ging.Toch blijft het voor sommigen spannend. 43% gebruikt af en toe of regelmatig een vertaalwebsite of app met spraakfunctie om zich verstaanbaar te maken, meestal is dat Google Translate.