De manifest-armoede. Logisch of niet?
Afgelopen week werd duidelijk dat de ABN Amro-commercial verdacht veel lijkt op een ING-commercial uit 2019. En dat is behoorlijk logisch. Want als banken de afgelopen jaren ergens in uitblinken, dan is het wel in het generiek opsommen van hun veelzijdigheid.
Geen wonder dat je dan op elkaar gaat lijken. Elke bank wil hetzelfde bewijzen: we zijn er voor iedereen, voor elk moment in je leven.
Ik noem het manifest-armoede
Een poëtische opsomming die het heel goed doet op een groot scherm aan de hele board in de pitch-presentatie. De introductie van een route om het bataljon beslissingsnemers mee te nemen, waarna je natuurlijk nog de échte commercials laat zien. Maar het manifest vonden ze toch beter. Want die niet-afgekochte muziek van een onbetaalbare artiest trok het in de boardroom helemaal naar een hoog niveau. De strekking van zo’n manifest-film? Of het nu voor een zorgverzekeraar, mobiel netwerk, kledingmerk of voorgesneden plakjes kaas is: Word gelukkig.
Leef je droom.
Leef.
Of luier.
Maak een wereldreis.
Trouw met wie je wil.
Of blijf lekker samenwonen met je kat.
Word gezond oud.
Blijf überhip als je zo gezond oud bent.
Wees wie je bent.
Wij zijn er voor jou.
En voor de kanarie van de buren.
Liefs, merk X
Alles kun je op deze manier zeggen, maar een échte fundamentele strategische afslag wordt er niet genomen. Dus ga je op je buurman lijken. Omdat je als bedrijf geen verandering wilt brengen, heb je ook weinig onderscheidends aan de consument te vertellen.
Begin. Start. Doe iets.
Of ga, zoals de Museumkaart ons aanspoort. Maar musea hebben in ieder geval de bewijslast dankzij een aanbod van heb ik jou daar. En de Museumkaart kiest voor een spannende vorm. (Museumkaart)
Dus beste vakmensen: stop met roddelen en onderzoeken of het jatwerk is. Dat is het namelijk niet. Het is te generiek om gestolen te kunnen worden
Nog even en AI rolt dit type commercials er zo uit voor de nagelsalon op de hoek. En dan zal de echte creativiteit weer op staan.Laat het een les voor ons zijn om opdrachtgevers uit te dagen écht te kiezen voor verandering. Dat is altijd het begin van iets moois.
Meld ook iets onlogisch en verdien een Higuita Multi-Purpose Container
Het Commissariaat L.O.G.I.S.C.H. keurt alle onzinnige zaken in de wereld van marketing & communicatie. Ben jij ook iets onzinnigs, onnodigs of overgecompliceerds tegengekomen? Meld het dan op logisch@higuita.amsterdam. Als jouw zaak ons keurmerk krijgt, ontvang jij een gepatenteerde Higuita Multi-Purpose Container om al die ongebreidelde onlogica in te storten. Case closed.
Niek Eijsbouts,
oprichter en creatief directeur Higuita en lid van commissariaat L.O.G.I.S.C.H.