
Closed on Monday lanceert wereldwijde beweging ‘Veggies First’
Veggies First is de eerste internationale beweging die zich richt op het structureel verhogen van groenteconsumptie. Dit nieuwe initiatief richt zich in eerste instantie op jongeren die volgens onderzoek wél gezond willen eten, maar in de praktijk vaak struikelen over gemak, prijs, variatie en beschikbaarheid. De strategie, naamontwikkeling, branding en campagnes zijn in samenwerking met Closed on Monday ontwikkeld.
"We willen dat groente in 2035 de hoofdrol speelt in het dagelijks leven. Niet als bijgerecht, maar als vanzelfsprekend vertrekpunt van een maaltijd," zegt Annelies Blaauwkamer, woordvoerder van Veggies First. "Dat begint bij een omgeving die gezonde keuzes makkelijker maakt. Thuis, in supermarkten, kantines en horeca."
Veggies First wil groente letterlijk en figuurlijk op de eerste plek zetten: prominenter in het winkelschap, aantrekkelijker gepresenteerd in maaltijden en meer emotioneel geladen als gezonde én lekkere keuze. "Fastfood associeer je vaak met ‘zin in!’, maar achteraf voel je je sloom of schuldig," vervolgt Blaauwkamer. "Bij groente is het precies andersom: vooraf geen zin, achteraf een goed gevoel. Dat contrast willen we omdraaien: groente moet óók een snack-craving oproepen."
Gezond gedrag begint bij omgeving
Volgens prof. dr. Renger Witkamp, hoogleraar Nutritional Biology aan Wageningen University & Research, is gedragsverandering alleen mogelijk als ook de omgeving verandert. "Bijna 80% van het aanbod in supermarkten is ongezond. Als we willen dat mensen gezonder eten, moeten we daar beginnen. De gezonde keuze moet ook de makkelijke keuze worden."
Veggies First zet daarom in op samenwerking met retailers, cateraars, scholen en voedselontwikkelaars aan pilots waarin groenteproducten makkelijker beschikbaar, zichtbaarder en aantrekkelijker worden gemaakt. "Of je nu supermarktmanager bent, kantinebeheerder of voedingsontwikkelaar, iedereen kan bijdragen aan een omgeving waarin groente vanzelfsprekend en aantrekkelijk is," besluit Blaauwkamer. "De tijd van alleen inspireren is voorbij. Het is tijd voor actie, met groenten op nummer één."