
Albert Heijn redt miljoenen kilo's voedsel met nieuwe technologie
Deze week is het Verspillingsvrije week en Albert Heijn haakt daarop in met Laatste Kans Koopjes. Dankzij dit nieuwe initiatief kunnen klanten voor hun winkelbezoek checken welke producten zijn afgeprijsd omdat ze bijna over datum zijn. Gecomineerd met hun bestaande inzet voor een duurzamere voedselketen, hoopt de supermarktketen meer dan vijf miljoen kilo voedsel te besparen.
Door gebruik te maken van technologische innovatie is het mogelijk om de Laatste Kans Koopjes niet alleen in de winkel, maar nu ook al vóór een winkelbezoek in de AH-app te tonen. Via de AH-app zien klanten precies welke en hoeveel afgeprijsde producten er beschikbaar zijn in de winkel en wat de actuele korting is.
Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn: "Ik ben blij dat we met Laatste Kans Koopjes een volgende stap zetten in onze strijd tegen voedselverspilling. Hoe dichter bij de houdbaarheidsdatum hoe hoger de korting voor de klant, die kan oplopen tot 70%. Dankzij dit slimme systeem verwachten we 25% meer afgeprijsde producten te verkopen en zo aanzienlijk minder voedsel te verspillen."
33 kilo per persoon
Per persoon wordt jaarlijks ongeveer 33 kilo aan voedsel weggegooid. Het verminderen van voedselverspilling bespaart geld en vermindert de belasting van het milieu. Door anders boodschappen te doen en op te letten met koken en bewaren, kunnen consumenten bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling. Door het checken en bijhouden van wat je in je keukenkastje hebt en het slim gebruiken van restjes en kliekjes verspil je minder.
De vier bestaande AH-initiatieven tegen voedselverspilling - AH Overblijvers, het Groente & fruitzakje, Dynamisch Afprijzen en Brood van Gisteren - worden gebundeld in Laatste Kans Koopjes. Het nieuwe initiatief draagt bij aan het doel om in 2030 voedselverspilling met 50% te verminderen ten opzichte van 2016.
Laatste Kans Koopjes zijn per 8 september zichtbaar in de AH-app en verkrijgbaar in de winkel te herkennen aan de Laatste Kans Koopje sticker.