Albert Heijn zet bonen en peulvruchten in spotlights

Albert Heijn zet bonen en peulvruchten in spotlights

10-02-2025 (12:13) - Sustainable

Bonen en peulvruchten zijn steeds meer in trek bij de Nederlandse consument. Om deze plantaardige eiwitbron extra aandacht te geven, lanceert Albert Heijn een reeks nieuwe producten, een commercial en speciale Allerhande-editie 'Bonenpower.'

Albert Heijn vernieuwt het bonen- en peulvruchtenassortiment als onderdeel van de eiwittransitie: de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Plantaardige voeding heeft een lagere milieu-impact, vraagt minder land en water en kan makkelijker worden opgeschaald. Albert Heijn streeft ernaar dat in 2030 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is.

“Nederland is klaar voor een plantaardiger leefstijlpatroon", aldus Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn. “Uit onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders ervoor openstaat om minder vlees te eten. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum ons allemaal om minstens 150 gram peulvruchten per week te eten. We maken het daarom voor klanten nog makkelijker, lekkerder en voordeliger om te koken met bonen en peulvruchten. We komen met heerlijke nieuwe producten, mooie nieuwe designs en heel veel inspiratie."

AH Terra

Alle bonen en peulvruchten van het eigen merk krijgen een plekje binnen AH Terra, het prijswinnende plantaardige productassortiment van Albert Heijn. Sinds de introductie in september 2023 is dit assortiment gegroeid naar ruim 350 producten, waarmee Albert Heijn het grootste en meest gevarieerde eigen merk voor plantaardige producten in Nederland heeft. 

Daarnaast introduceert de supermarkt vijf nieuwe verspakketten, waarmee klanten zonder moeite een voedzame, plantaardige maaltijd op tafel zetten. Om plantaardig koken nog aantrekkelijker te maken, krijgen AH Premium-klanten 10% korting op AH Terra, en valt ruim 20% van het assortiment onder de Prijsfavorieten. In de eerste week van maart komt daar nog extra voordeel bovenop.

Bonenlied

Niet alleen met het vernieuwde en verbrede assortiment, maar ook door het bieden van veel inspiratie zet Albert Heijn de komende periode bonen en peulvruchten flink in het zonnetje. In de Allerhande en via QR-codes op de producten kunnen klanten nieuwe recepten vinden om te koken met bonen. Met de speciale Allerhande-editie ‘Bonenpower’ wordt daarnaast het verhaal van bonen en peulvruchten verteld. Tot slot lanceert Albert Heijn een ludiek bonenlied genaamd ‘Ik heb een boon gepakt': een eerbetoon aan de boon die laat zien dat het koken met (en het eten van) bonen en peulvruchten één groot feest is.