Davines Group plastic neutral gecertificeerd
15-02-2022 (13:16) - Sustainable
Davines Group, een sinds 2016 gecertificeerd B Corp-bedrijf, bevestigt en breidt zijn verbintenis voor regeneratie uit en hernieuwt zijn samenwerking met de sociale onderneming Plastic Bank. Dit is besloten na afloop van de wereldwijde campagne 'Rethinking Plastic' in 2021, waarbij 100 ton plastic werd ingezameld in de kustgebieden van Brazilië, de Filippijnen en Indonesië.
De doelstelling voor 2022: voor elk product dat door Davines Group wordt verkocht, wordt een gelijke hoeveelheid oceaangebonden plastic ingezameld. Deze doelstelling is nóg ambitieuzer dan die
van vorig jaar en bevestigt de toewijding van de Groep aan het promoten van een regeneratieve benadering van plastic; een van de meest gebruikte materialen in verpakkingen als het gaat om dagelijkse schoonheidsproducten. Met het oog op het koesteren van transparantie voor zijn consumenten, zet Davines Group zijn weg voort van voortdurende evolutie naar steeds duurzamere keuzes.
Plastic Bank
Dankzij de samenwerking met Plastic Bank zal de Groep tegen het einde van het jaar de gelijkwaardige hoeveelheid plastic die afkomstig is van de verkoop van producten van beide merken, Davines haarverzorging en huidverzorging, verzamelen en uit het milieu verwijderen. Hierdoor wordt de neutralisatie van de plastic-uitstoot bereikt en de Plastic Neutral-certificering van Plastic Bank behaald.
De sociale onderneming Plastic Bank heeft voorkomen dat meer dan 40 miljoen kilo plastic in de oceaan terechtkomt door ethische recycling-ecosystemen te bouwen en materialen te hergebruiken voor herintreding in de wereldwijde toeleveringsketen, terwijl de levenskwaliteit van lokale verzamelaarsgemeenschappen is verbeterd. Lokale verzamelaars wisselen oceaangebonden plastic in voor bonussen die toegang geven tot basisbehoeften van het gezin, zoals voedsel, stookmateriaal om te koken, schoolgeld en een ziektekostenverzekering.
Social Plastic
Het ingezamelde materiaal wordt herboren als Social Plastic-grondstof, die gemakkelijk opnieuw kan worden geïntegreerd in producten en verpakkingen als onderdeel van een gesloten toeleveringsketen. De vernieuwing van de samenwerking met Plastic Bank is gebaseerd op een gemeenschappelijk doel met Davines Group: de ontwikkeling van een werkelijk regeneratieve samenleving ondersteunen, door de revolutie van de plasticcyclus, het leven van mensen te verbeteren en te voorkomen dat plastic in de zee terechtkomt. Dit alles gaat gepaard met een belangrijke garantie van transparantie, aangezien Plastic Bank realtime monitoring en traceerbaarheid van alle incassoactiviteiten mogelijk maakt via een blockchain-platform.
Circulaire aanpak
"We hebben de cirkel nog niet gesloten. We blijven onze productieprocessen en onze keuzes verbeteren, langs een pad van toenemend bewustzijn en verantwoordelijkheid voor de geleidelijke vermindering van onze ecologische voetafdruk. De hernieuwde samenwerking met Plastic Bank verstevigt onze weg naar een circulaire aanpak die we al een aantal jaren volgen, en steeds meer overtuigd dat het behouden van reeds gebruikte materialen in de productiecyclus de enige manier is om een kleine stap voorwaarts te maken in de bescherming van het milieu en de mensen die erin wonen", zegt Sonia Ziveri, Chief Sustainability Officer, Davines Group.
B Corp Beauty Coalition
Samenwerking en partnership zijn onmisbaar om positieve impact te versnellen en te vergroten. Dit is de reden waarom Davines Group een van de 7 oprichters is van de 'B Corp Beauty Coalition', een internationale coalitie van meer dan 30 B Corp-gecertificeerde bedrijven in de cosmeticasector, opgericht met het doel om systemische en blijvende verandering in de schoonheidsindustrie te bevorderen, door middel van het verbeteren van haar duurzaamheidsnormen met collectieve acties. Het creëren van nóg duurzamere verpakkingen is een van de onderwerpen die de coalitie in 2022 zal aanpakken.