Ekoplaza meest duurzame merk van Nederland volgens consumenten

Ekoplaza meest duurzame merk van Nederland volgens consumenten

14-03-2025 (10:50) - Sustainable

Ekoplaza is de nieuwe nummer één in de Sustainable Brand Index 2025. De supermarktketen is door consumenten uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Vorige winnaars Tony's Chocolonely en De Vegetarische Slager zakten weg naar respectievelijk de tweede en negende plaats. 

Op de foto: Hans van Mierlo, Marketing Manager Ekoplaza

Ekoplaza heeft de afgelopen jaren zijn naamsbekendheid vergroot en zich stevig gepositioneerd als koploper in duurzame retail. Volgens Erik Elvingsson Hedén, oprichter van Sustainable Brand Index, laat de opmars van Ekoplaza zien hoe consumenten steeds bewuster kiezen: 'Consumenten ervaren Ekoplaza als een duidelijk merk met sterke waarden, wat vooral belangrijk is in tijden van onzekerheid en verwarring over duurzaamheid. Terwijl steeds meer bedrijven proberen zich te positioneren op het gebied van duurzaamheid, belonen consumenten merken die consequent en betrouwbaar zijn gebleven.'

Hans van Mierlo, Marketing Manager bij Ekoplaza, benadrukt dat het merk nooit zijn waarden uit het oog verliest: 'Als biologische supermarkt doen we geen concessies aan onze principes, ook niet een beetje. We zijn ontzettend trots dat consumenten Ekoplaza herkennen als dé plek waar ze biologische, luchtvrachtvrije producten uit de korte keten kunnen vinden. Het is voor ons een eer om tussen zulke gedreven merken te staan die zich allemaal inzetten voor een duurzamere wereld.'

Top 10 duurzame merken in Nederland

1. Ekoplaza (+1)
2. Tony's Chocolonely (-1)
3. IKEA (+3)
4. Dopper (0)
5. Zonnatura (2)
6. Greenchoice (-1)
7. Dille & Kamille (+3)
8. ANWB (+3)
9. De Vegetarische Slager (-6)
10. Marktplaats (+6)

Circulaire mode

In de categorie Clothes & Fashion werd Zeeman uitgeroepen tot winnaar en is dus volgens consumenten het meest duurzame merk in de Nederlandse kledingindustrie. Bij Zeeman staat duurzaamheid al jaren hoog op de agenda. Het merk zet zich actief in voor een verantwoorde productieketen, bijvoorbeeld door steeds meer gebruik te maken van duurzame materialen. Ook voor klanten zet het initiatieven op, zoals kledingrecycling en het tweedehandsconcept Re-use, waarbij Zeeman tweedehands kleding verkoopt in een groeiend aantal winkels.

In een campagne die op dit moment loopt moedigt Zeeman daarnaast het gebruik van tweedehands vintage in combinatie met eigen tijdloze kleding aan, om te laten zien dat zuinig en hip heel goed hand in hand gaan. “Onze missie is om betaalbare kleding toegankelijk te maken voor iedereen, waarbij we zuinig zijn op mens, maatschappij en milieu. Dat consumenten ons als het meest duurzaam zien binnen onze industrie, motiveert ons om deze koers voort te zetten”, aldus Kasper Figee, Teamlead Branding & Campaigns.

Leider in Europa

De Sustainable Brand Index is Europa’s grootste onafhankelijke merkonderzoek op het gebied van duurzaamheid. Sinds 2011 wordt het jaarlijks uitgevoerd. Voor de editie van 2025 werden 10.000 respondenten (16–75 jaar) ondervraagd tussen december 2024 en februari 2025. De steekproef is representatief en samengesteld via het Dynata-panel.