Klimaatoverwegingen beïnvloeden beslissingen van mensen uit de Benelux
03-02-2022 (11:52) - Sustainable
In het tweede deel van de EIB (Europese Investeringsbank) Klimaatenquête 2021-2022 is onderzocht wat mensen vinden van klimaatverandering in een snel veranderende wereld. De resultaten hebben betrekking op het individuele gedrag van burgers en wat ze doen om klimaatverandering tegen te gaan.
Met 62% is het percentage Nederlandse autokopers dat zegt voor een hybride of elektrische auto te zullen kiezen vergelijkbaar met dat van de Belgische respondenten. Dit percentage is 24 procentpunt hoger dan het percentage Nederlanders dat aangeeft een benzine- of dieselauto te gaan kopen (38%) en vergelijkbaar met het gemiddelde in de Benelux (62%), maar iets lager dan het EU-gemiddelde (67%). Van de 63% is 29% van plan een hybride auto te kopen en 33% een elektrische auto.
In het algemeen geven Europese autokopers de voorkeur aan hybride auto’s (39%), met benzine- of dieselauto’s op de tweede (33%) en elektrische auto’s op de derde plaats (28% verklaart dat zij van plan zijn om een elektrische auto te kopen). Chinese autokopers zijn het meest geneigd een elektrische auto te kopen (44%), terwijl Amerikanen juist het vaakst voor een hybride auto kiezen (38%), gevolgd door een benzine- of dieselauto (33%) en daarna pas een elektrische auto (29%).
Klimaatbescherming vs. vliegvakanties
60% van de Belgen zegt bij het kiezen van een vakantiebestemming rekening te houden met klimaatverandering, tegenover 55% van de Nederlanders en 56% van de Luxemburgers (EU-gemiddelde: 67%, Benelux-gemiddelde: 57%). Deze zorg leeft in meer of dezelfde mate bij de 15- tot 29-jarigen (63% van de Belgen, 58% van de Nederlandse respondenten, 55% van de Luxemburgse respondenten, EU-gemiddelde voor 15- tot 29-jarigen: 69%). Maar een meerderheid van de 15- tot 29-jarigen (56% bij de Belgen, 57% bij de Nederlanders, 64% bij de Luxemburgers) geeft aan dat zij in de zomer van 2022 wel met het vliegtuig op vakantie gaan (EU-gemiddelde voor 15- tot 29-jarigen: 52%). Daarnaast zegt 27% van de jonge Belgen, 33% van de jonge Nederlanders, en 44% van de jonge Luxemburgers zelfs van plan te zijn naar een verre bestemming te vliegen (EU-gemiddelde voor 15- tot 29-jarigen: 27%).
Hoe klimaatoverwegingen van invloed zijn op beslissingen
43% van de Belgen, 37% van de Nederlanders, en 26% van de Luxemburgers zegt tweedehands in plaats van nieuwe kleding te kopen (EU-gemiddelde: 42%, Benelux-gemiddelde: 39%). Onder de Belgen is dit percentage het hoogst bij de 15- tot 29-jarigen (57% zegt al tweedehands kleding te kopen) en geleidelijk minder bij de oudere leeftijdscategorieën (43% bij de 30- tot 64-jarigen en 30% bij de 65-plussers). Bij de Nederlanders is het kopen van tweedehands kleding met name populair onder 15- tot 29-jarigen (46%). Voor 65-plussers ligt dit cijfer 17 procentpunt lager (29%). In Luxemburg zijn vrouwen meer geneigd tweedehands kleding te kopen dan mannen (33% voor vrouwen tegenover 19% voor mannen). 54% van de 15- tot 29-jarigen in de EU zegt tweedehands kleding te kopen, tegenover 42% van de 30- tot 64-jarige respondenten en 28% van de 65-plussers. Vrouwen in de EU zijn eerder geneigd tweedehands kleding te kopen dan mannen (48% van de vrouwen tegenover 34% van de mannen).
44% van de Belgen, 41% van de Nederlanders, en 26% van de Luxemburgers laat klimaatverandering meewegen bij het zoeken naar een baan (EU-gemiddelde: 43%, Benelux-gemiddelde: 42%). Dit geldt met name voor Belgische 15- tot 29-jarigen: 56% van hen laat klimaatoverwegingen een rol spelen bij het zoeken naar werk. Bij 30- tot 64-jarigen is dit 41% (15 procentpunt lager). Hetzelfde geldt voor Nederlandse 15- tot 29-jarigen: 51% van de jongeren laat klimaatoverwegingen een rol spelen bij het zoeken naar werk. Bij 30-64-jarigen is dit 39% (12 procentpunt lager). Hoewel het totale cijfer bij de respondenten uit Luxemburg 17 procentpunt onder het EU-gemiddelde van 43% ligt, is dit ook het geval bij de 15- tot 29-jarigen: 36% van de jongeren in Luxemburg laat klimaatoverwegingen een rol spelen bij het zoeken naar werk (dit is toch nog 18 procentpunt onder het EU-gemiddelde van 54% voor deze leeftijdscategorie).
In totaal houdt 39% van de Belgen, 40% van de Nederlanders en 34% van de Luxemburgers rekening met klimaatverandering wanneer zij een bank kiezen of hun spaargeld beleggen (EU-gemiddelde: 45%, Benelux-gemiddelde: 40%).