
Pink ontwikkelt visuele identiteit voor duurzaam textielproject Sorted
Marketingbureau Pink ontwikkelt de nieuwe huisstijl en website van Sorted, een project in Noord-Nederland voor een schone, circulaire en toekomstbestendige textielketen. Deze opdracht vormt het startschot voor een langere samenwerking.
Sorted wil de textielketen niet met één ingreep veranderen, maar stap voor stap het hele systeem vernieuwen. De focus ligt op innovatie in sortering, hergebruik, recycling en gedragsverandering. Minder verspillen, slimmer recyclen en beter kiezen. Aan het project zijn veertien partijen verbonden die ieder op hun eigen manier een steentje bijdragen, van technologische innovatie tot bewustwording bij consumenten.
Het consortium bestaat uit: Sympany, Demcon, Greenwise Campus, Recell Group, DCTerra, Hanzehogeschool Groningen, Gemeente Groningen, Gemeente Emmen, CelliCON, CiorC, CuRe Technology, Textile4Ever, BioFashioTech, Rijksuniversiteit Groningen, MUD Jeans, Code for Good en Ecoras.
Miljoenensubsidie
Het vierjarige project ontvangt €14,9 miljoen uit het Europese Just Transition Fund (JTF), mede mogelijk gemaakt door de provincies Groningen en Drenthe, de gemeente Emmen en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Communicatie versterkt missie
Om die missie zichtbaar te maken, ontwikkelde PINK een visuele identiteit die past bij het karakter van Sorted: duurzaam, helder en toekomstgericht. De nieuwe huisstijl vormt een herkenbare basis voor communicatie, en de website maakt het verhaal van SORTED toegankelijk voor een breed publiek.
De samenwerking tussen PINK en Sorted gaat verder dan vormgeving alleen. De komende jaren werken beide partijen samen aan campagnes en communicatiemiddelen die de circulaire gedachte verder versterken. "Samen bouwen we aan de textielketen van de toekomst – en aan een communicatie die dat verhaal tot leven brengt", aldus Anke Bürmann (Business Director bij PINK).