
Nederland grijpt goud, zilver én groen bij ADCE Awards 2025
Op vrijdagavond zijn in DHub in Barcelona de ADCE Awards 2025 uitgereikt. Een feestelijke en lucratieve ceremonie voor Nederland, aangezien Fitzroy Goud en Happiness Amsterdam Zilver én de GreenStar mee naar huis nemen. Finalist Buck Amsterdam verzilvert zijn inzending helaas niet.
Op de foto: Nik Sluijs van Happiness Amsterdam ontvangt de Green Star
Fitzroy greep Goud met de 'Racing Offers'-campagne voor ANWB in de categorie Integrated & Innovation. Door ANWB-auto's in de racegame Gran Turismo te plaatsen, wist het Nederlandse bureau de private lease-tak van de ANWB op een originele en relevante manier onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.
Marlon Koster-von Franquemont, creative director van Fitzroy, is helemaal flabbergasted na de gouden plak: "Ongelofelijk trots, bijna sprakeloos op deze geweldige prijs. En vooral een mooie afsluiter voor een bijzonder project. Tijd voor champagne."
Green Star voor Happiness
Ook Happiness Amsterdam kende succes in Integrated & Innovation. De 'Niets zo mooi als speelgoed van een ander'-campagne voor Marktplaats won in deze categorie Zilver. De campagne die ouders aanspoort vaker tweedehands speelgoed te kopen verdiende daarnaast de felbegeerde Green Star, één van de vijf Special Awards die duurzaamheid in het zonnetje zet.
Vooral die laatste prijs maakt Nik Sluijs, CEO en medeoprichter van Happiness Amsterdam, gelukkig: "Echt fantastisch om te winnen. En voor Marktplaats is dit de mooiste bekroning die het kan krijgen op dit festival.
Over de grens overtuigen
Denise Willigers, managing director ADCN, spreekt na afloop van de uitreiking van een geslaagde avond: "De prestaties van Fitzroy en Happiness laten zien dat Nederlands creatief werk overtuigt, zowel lokaal als internationaal. Dat campagnes die in eigen land al indruk maakten, in Europa opnieuw worden onderscheiden - en zelfs een hogere waardering krijgen - laat zien hoe relevant en onderscheidend Nederlands werk is."
Kerrie Finch presenteert show
Tijdens de ceremonie vielen 182 van de 315 finalisten in de prijzen: in totaal overhandigde Kerrie Finch, die show voor de derde keer mocht presenteren, 31 Gouden, 58 Zilveren en 92 Bronzen beeldjes. Duitsland sleepte de meeste awards (41) in de wacht, gevolgd door Spanje (24) en Oostenrijk (20).
Het Georgische bureau Playmakers won de Grand Prix van de avond. Zijn campagne 'Birds Never Forget To Fly' voor het medicijnenmerk PSP maakt een statement voor de vrijlating van politieke gevangenen in het Oost-Europese land. Door de hoofrol te geven aan een regisseur die zelf vastzit, willen de makers benadrukken dat politieke tegenstanders nooit monddood gemaakt kunnen worden. Zelfs niet als ze achter de tralies zitten.
Bekijk alle winnaars van de 34e editie hier.