The Social Hub maakt statement tegen Black Friday-marketing

The Social Hub maakt statement tegen Black Friday-marketing

24-11-2025 (13:46) - Sustainable

The Social Hub maakt op Black Friday een statement tegen het grootste koopjesevenement van het jaar. Het hospitalitymerk organiseert daarom op vrijdag 28 november in haar vestigingen Makers Markets, waar gasten zonder opdringerigheid kennis kunnen maken met lokale producten.

Bijna de helft (45%) van de Nederlandse Black Friday-shoppers maakt zich zorgen dat Black Friday kan leiden tot shopverslavingen. Daarnaast geeft één op de vijf respondenten aan dat Black Friday-marketing slecht is voor hun mentale gezondheid. 

Recent onderzoek van de ACM bevestigt de schaduwkant van Black Friday-marketing. De waakhond concludeert dat 75% van de onderzochte webshops hun kortingen onjuist presenteren. Het meest wordt gesjoemeld met de 'van-prijs', veel doorgestreepte prijzen met kortingspercentages ernaast die maken dat de korting hoger lijkt dan deze is.

Upcycling in Amsterdam

Bij de Maker Markets is er geen ruimte zijn voor kortingen. Daarentegen worden buurtbewoners uitgenodigd om zonder druk kennis te kunnen maken met lokale makers uit hun stad. Het doel is om mensen even afstand te laten nemen van hun virtuele winkelwagentjes, contact te maken met stadsgenoten en in gesprek te gaan met lokale ondernemers.

In The Social Hub Amsterdam City (Wibautstraat 129, 1091 KR Amsterdam) zijn op 28 november onder andere de Amsterdam gevestigde merken Etta Studio, Knits & Notes en Studio Fer van 17:00 tot 21:00 aanwezig om bezoekers te helpen items uit hun kledingkast te upcyclen en oude items een nieuw leven te geven. Aanmelden voor Rethink Black Friday: Makers Market with Kantamanto Social Club kan hier.

Ruis rond Black Friday

Trix Van der Vleuten, Chief Marketing Officer bij The Social Hub: "De ruis rond Black Friday is zo luid en overweldigend geworden dat het gemakkelijk is om te vergeten wat echt belangrijk is. Bij The Social Hub geloven we in gemeenschap en verbinding, en met dit initiatief op 28 november bieden we precies dat."