Drie essentiële vragen die je moet stellen (en beantwoorden) bij het ontwerpen van een app

Drie essentiële vragen die je moet stellen (en beantwoorden) bij het ontwerpen van een app

07-07-2025 (10:31) - Tech

In de overvolle app-markt is het lastig opvallen. Uit het Mobile App Trend Report van digital product agency Framna blijkt dat een succesvolle app meer doet dan ‘het leven makkelijker maken’ en ‘geweldige content leveren’. Aanvullende factoren zoals een goed ontwerp, betrouwbaarheid en slimme functies zijn van groot belang. Hoe bereik je dat?

"Gebruikers zijn kritischer dan ooit. Gewoon goed is nu de nieuwe middenmoot. Blijvend succes vraagt om radicale focus op uitzonderlijk design," zegt Matthijs Klaver, creative director bij Framna Amsterdam. Om dit te bereiken zijn er bij het ontwerpen van een app drie essentiële aspecten van UX (User Experience) design die cruciaal zijn voor het succes van de app.

1. Hoe maakt het een verschil in het leven van je gebruikers?

Om echt een verschil te maken in het leven van je gebruikers, begin je met je te richten op: Welk probleem kunnen we echt oplossen of vereenvoudigen? Hoe kunnen we hun leven gemakkelijker, beter of handiger maken? De sleutel is om je te richten op hun behoeften en ervoor te zorgen dat het ook in lijn is met je bedrijfsdoelen. Als de balans zoek is, is het product niet duurzaam op de lange termijn.

Vermijd functies die geen echte waarde toevoegen en de ervaring onnodig complex maken. Zorg ervoor dat gebruikers moeiteloos kunnen doen wat voor hen belangrijk is. Richt je liever op een paar dingen die je écht goed doet, dan op veel middelmatigs.

2. Wat moet je prioriteit geven bij het ontwerpen van je app?

Elke app of dienst kent cruciale momenten voor de gebruiker, zoals het afrekenen of het boeken van iets. Juist op die momenten kun je je onderscheiden, en daar moet je volledige focus liggen. De beste digitale ervaringen blinken uit op precies die punten die er echt toe doen en die blijven bij gebruikers hangen. Grappig genoeg is een vreselijke situatie die uitzonderlijk goed wordt afgehandeld beter te onthouden dan een middelmatige ervaring.

3. Hoe maak je iets dat er echt toe doet?

Een ontwerp is pas succesvol als het zonder onnodige elementen werkt én de beoogde actie(s) soepel uitvoert. Het moet waarde toevoegen voor de gebruiker. Het is makkelijk om gebruikers te onderzoeken en bestaande ideeën na te volgen, maar iets dat echt impact heeft, vraagt om meer dan ervaring; het vraagt om lef. Verzamel een team van experts en bouw iets waar je echt in gelooft, zelfs als het vernieuwend of anders is. Dit is hoe je marktleider wordt. Na lancering is het essentieel om de prestaties te meten, te begrijpen en steeds verder te verbeteren. Dat is de kracht van software.

Kunnen alleen coole merken coole apps bouwen?

Uitzonderlijke apps kunnen de publieke perceptie van je merk enorm verbeteren. Nu de digitalisering langzamerhand overgaat van websites naar apps als het belangrijkste kanaal voor communicatie met je klanten, kan het maken van een goed ontworpen app-ervaring, vol beleving en met een mooi design, de perceptie van het merk door je klanten volledig veranderen.

Het Mobile App Trend Report maakt duidelijk: hoewel de app-markt steeds competitiever wordt, hoeft succes geen raadsel te zijn. Het draait om een scherpe focus op het daadwerkelijk verbeteren van het leven van gebruikers, door functies te bieden die echte waarde toevoegen. Bekijk het volledige Mobile App Trendrapport hier.