
DDMA en Newcom: steeds meer Nederlanders snakken naar digitale detox
Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna 9 miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren vooral jongere gebruikers ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. In een nieuw onderzoek door Newcom en DDMA pleiten steeds meer jongeren dan ook voor een digitale detox.
Het deelonderzoek over de ‘digitale detox’, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met branchevereniging DDMA, geeft inzicht in hoe Nederlanders social media ervaren, welke drijfveren en zorgen ze hebben en hoe ze aankijken tegen tijdelijke pauzes van social media.
Miljoenen Nederlanders overprikkeld
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:
- Onvermijdelijkheid: Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media niet meer weg te denken, ondanks de nadelen.
- Generatieverschillen: 2 op de 3 Gen Z’ers (15-28 jaar) ziet social media als onmisbaar en kijkt er automatisch op bij verveling.
- Mentaal welbevinden: 6 miljoen Nederlanders voelen zich weleens overprikkeld door social media; vooral jongeren ervaren schuldgevoel bij intensief gebruik.
- Digitale detox: Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben een digitale detox gedaan of plannen dit te doen. De detox levert vooral mentale rust, tijd en aandacht voor het echte leven op.
- Hulp gewenst: Jongere generaties staan open voor hulp van socialmediaplatforms of adverteerders om meer rust te creëren.
"Een digitale detox heeft me veel meer focus en rust gebracht", zegt een van de respondenten. "Ik voel altijd de drang om overal op te reageren – en dat hoeft nu niet meer."
Betekenisvolle marketing essentieel
Nanda Appelman, Market Insights Specialist bij DDMA: "Dit onderzoek laat zien dat overprikkeling en schuldgevoel door overmatig social media-gebruik niet langer een abstract probleem is, maar voor consumenten écht aanleiding vormt tot reflectie en soms zelfs tot actie. Dat sluit naadloos aan op het fenomeen dat wij signaleren in ons eigen onderzoek, de DDMA Barometer 2025: de verwachtingen van consumenten veranderen, juist omdat consumenten zich bewuster worden van hun aandacht. Waardoor de druk op de marketingsector om te investeren in betekenisvolle marketing en kwaliteit groeit."