
Nederlandse werknemers spuugzat van prietpraat over duurzaamheid
Meer dan een derde (35%) van de Nederlandse werknemers is helemaal klaar met alle prietpraat over duurzaamheid. Dit blijkt uit de IT-indicator 2025 van Aces Direct onder meer dan 1.000 Nederlandse werknemers. 34 procent van alle respondenten is van mening dat duurzaamheidsinitiatieven vooral zijn bedoeld voor een goed imago, niet om echt impact te maken.
De cijfers tonen een zorgwekkende trend: slechts één op de drie werknemers (34%) gelooft dat duurzaamheidsmaatregelen van hun organisatie daadwerkelijk grote impact hebben. De helft (48%) denkt zelfs dat maatregelen vooral als marketinginstrument worden ingezet. Nog eens zeventien procent beschouwt de maatregelen als nauwelijks effectief of zelfs zonde van het geld.
Management geeft niet het goede voorbeeld
Het vertrouwen zakt verder als werknemers merken dat duurzaam gedrag van henzelf wordt verwacht, terwijl het management andere keuzes maakt. Zo zegt 17 procent dat hun werkgever beweert duurzaamheid serieus te nemen, terwijl er gewoon wordt geïnvesteerd in vervuilende processen. Ook is een vijfde (21%) van mening dat hun werkgever duurzaamheid morgen nog zou laten vallen als het geen imago-voordeel oplevert. Een kwart (26%) gelooft dat duurzaamheid pas serieus wordt genomen als klanten erom vragen, niet omdat de organisatie er zelf in gelooft.
Sven van Boxtel, CEO bij Aces Direct: "Duurzaamheidsmoeheid is het gevolg van mooie woorden zonder daden. Zolang je alleen belooft maar niets laat zien, verliezen medewerkers de interesse en haken ze af. Als organisatie moet je concrete keuzes maken, hier open over zijn tegen je medewerkers en hen actief meenemen in de uitvoering. Dit gecombineerd met een duurzaamheidsplan dat tot in de kernwaarden wordt uitgedragen, maakt duurzaamheid geloofwaardig en creëert draagvlak."