Google introduceert nieuwe AI tools voor marketeers in Cannes

Google introduceert nieuwe AI tools voor marketeers in Cannes

20-06-2024 (07:00) - Tech

Google heeft op het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe AI-tools voor marketeers en creatieven aangekondigd. 

Vidhya Srinivasan, Vice President en General Manager van Ads bij Google, vertelde in haar keynote speech over de impact van AI op de advertentie-industrie: "AI in Search helpt mensen om antwoorden te vinden op specifiekere en complexere vragen. Ook zorgt het ervoor dat je op een nieuwe manier content kan verkennen en creëren op YouTube; waar mensen ook steeds op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden, ontdekkingen en inspiratie."

Srinivasan vervolgde: "Nu we digitale ervaringen door AI zien evolueren, is de rol van reclame om mensen en bedrijven met elkaar te verbinden belangrijker dan ooit. Dit betekent dat we nieuwe niveaus van schaalbaarheid, snelheid en maatwerk bereiken. Snellere creatieve productie, media-activatie op maat en resultaten realtime meten dragen allemaal bij aan betere prestaties."

Nieuwe tools

Google presenteert een videogeneratiemodel, Veo. Hiermee kunnen marketeers bmakkelijk videocontent creëren, met specifieke filmtechnieken en visuele effecten. Een voorbeeld hiervan is de video van een "gehaakte leeuw" die speciaal voor Cannes werd gemaakt. Google's eigen marketingteam gebruikte onlangs de AI-tool Demand Gen om 4.500 verschillende advertentievariaties voor YouTube, Discover en Gmail te genereren. 

Creativiteit in het AI-tijdperk

Srinivasan vergelijkt AI met de camera's op onze smartphones: "Ik zie AI zoals camera's op onze telefoons. Sommigen spelen nog met rolletjes film, maar tegenwoordig is de gemiddelde foto of video veel beter dankzij technologie. Dat betekent echter niet dat we allemaal tijdschriftcovers kunnen schieten. Hoeveel AI ook verbetert, het heeft geen smaak of vindingrijkheid. Toch kan AI nieuwe mogelijkheden bieden om je potentieel voor creativiteit uit te breiden".

Demo's 

Tijdens de keynote presenteerde Alex Chen, Creative Lab Director bij Google, verschillende voorbeelden van hoe Google's creatieven AI gebruiken om campagnes te ontwikkelen:
Best Phones Forever campagne (beeld): Deze campagne maakt gebruik van AI-verhalen en schrijftechnologie om in realtime te reageren op suggesties van gebruikers.
Infinite Wonderland-project: In samenwerking met illustratoren heeft Google het klassieke Alice in Wonderland-boek getransformeerd tot een universum van AI-gegenereerde illustraties.
GenType: Deze tool stelt gebruikers in staat om nieuwe alfabetten te genereren van diverse materialen, zoals jello, ramen noodles of zwembanden.