
Nieuwe tool Marketing Madheads maakt bedrijven zichtbaar in ChatGPT
Steeds meer consumenten stellen hun zoekvragen rechtstreeks aan AI-chatbots zoals ChatGPT, in plaats van Google. De AI-gegenereerde antwoorden bevatten directe links naar specifieke websites: een mooie kans voor ondernemers. Marketing Madheads heeft nu als eerste Nederlandse partij een oplossing ontwikkeld waarmee ondernemers ook kunnen scoren in ChatGPT-resultaten.
Steeds minder mensen gebruiken nog traditionele zoekmachines. Naar verwachting neemt in 2026 het aantal mensen die Google gebruiken af met 25%. Duizenden ondernemers en vooral kleine ondernemers die afhankelijk zijn van Google-verkeer zijn hiervan de dupe. “We spreken dagelijks ondernemers die bang zijn dat ze hun websitebezoekers gaan verliezen”, zegt Erik Hermeler, oprichter van online marketingbureau eRocket. "Ze vragen hoe ze genoemd kunnen worden in AI-tools zoals ChatGPT, maar dit was tot nu toe onontgonnen gebied."
Marketing Madheads heeft als eerste Nederlandse partij een oplossing ontwikkeld. Het bedrijf heeft een tool en cursus gelanceerd waarmee ondernemers binnen vijf dagen hun zichtbaarheid in AI-chatbots kunnen verbeteren. "Dit is een compleet nieuw speelveld”, verklaart Wouter Swagemakers, medeoprichter van Marketing Madheads en SEO-expert. "We moesten from scratch uitzoeken welke zoekopdrachten mensen in ChatGPT gebruiken, en hoe we ervoor konden zorgen dat bedrijven genoemd werden in die resultaten."
Werkwijze AI-platforms
De onderliggende technologie werd ontwikkeld door Bas van Steen, medeoprichter en hoofd IT van Marketing Madheads. Hij ontdekte dat AI-platforms ingevoerde vragen (prompts) vertalen naar traditionele zoekopdrachten in Google en Bing. "ChatGPT en Google Overview halen hun informatie uit zoekopdrachten die ze zelf uitvoeren in traditionele zoekmachines. Ze gaan als het ware voor ons op zoek.”, legt Van Steen uit. “Door websites strategisch vorm te geven, kunnen we ervoor zorgen dat ze precies de informatie aanleveren waar AI-tools naar zoeken.”
Een testfase met 100 ondernemers heeft aangetoond dat de methode breed toepasbaar is. Van de eerste groep van 20 deelnemers werden 18 ondernemers binnen een week genoemd in ChatGPT-resultaten. "Dit is een ongekend snel resultaat", aldus Swagemakers. “Het toont aan dat hier enorme kansen liggen voor ondernemers die vooruit willen lopen op deze ontwikkeling.”