
Fulfilment vs. e-fulfilment: wat is het verschil?
Bij het verwerken van order komt een hoop logistiek kijken. Maar niet alleen dat, want het betekent ook dat je voorraad moet hebben én die moet beheren. Daar heb je ruimte voor nodig. Dat kan al met al een flinke belasting zijn voor een ondernemer. Precies om die reden is fulfilment uitgevonden als manier voor ondernemers om wel te kunnen verkopen, maar minder met het logistieke deel belast te zijn. Steeds vaker hoor je ook over e-fulfilment. Maar wat is het nu eigenlijk, en wat is het verschil? We bespreken het in dit artikel.
Wat is fulfilment?
Fulfilment is als zodanig eigenlijk niet automatisch een vorm van diensteverlening, maar een verzamelnaam voor het hele proces van orderafhandeling. Dat wil dus zeggen: een klant plaatst een bestelling, die moet worden verwerkt, ingepakt, mogelijk worden verzonden en wellicht ook kunnen worden geretourneerd. Dit proces bestaat in allerlei soorten bedrijven, van fysieke winkels tot telefonisch verkooppunten en webshops. De reden dat de term toch geassocieerd wordt met dienstverlening, is omdat je ervoor kunt kiezen om jouw fulfillment uit te besteden aan een bedrijf dat zich daarin specialiseert. Dat wordt interessant wanneer de volumes toenemen en je tijd, handen én ruimte tekort gaat komen. Je voorraad besteed je immers dan ook uit aan de dienstverlener.
En wat is dan e-fulfilment?
Maar wat is dan specifiek e-fulfilment? Dit is een specifieke tak binnen het bredere fulfilmentproces die specifiek gericht is op de afhandeling van online bestellingen. Online winkelen is immers weer een wereld op zich. Bij e-fulfilment komt dan ook net wat meer kijken dan bij traditionele fulfilment, omdat klanten hier steeds hogere verwachtingen hebben op het gebied van snelheid en nauwkeurigheid en er bovendien meer retour gaat komen wat ook goed afgehandeld moet worden. Ook e-fulfilment kun je als ondernemer uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Dat gebeurt dan ook op steeds grotere schaal.
Waarom e-fulfilment uitbesteden
Wanneer je een webshop begint, is het belangrijk om te beseffen wat er allemaal bij komt kijken om orders op een snelle, efficiënte en correcte manier af te handelen. In het begin is het allemaal nog te overzien, maar als je verkopen gaan stijgen – en dat is wel het uitgangspunt – kan het je snel boven het hoofd groeien. Daar komt bij dat de online economie al dusdanig gevestigd is, dat consumenten dezer dagen veel van je verwachten: razendsnelle levering, duidelijke communicatie en een soepel retourproces. Als je dat niet kunt bijbenen, loop je tegen problemen aan zoals vertragingen, foutieve leveringen en ontevreden klanten. Door te kiezen voor een partner die gespecialiseerd is in e-fulfilment kun je er gerust over zijn dat het goedkomt en je zelf met andere belangrijke zaken bezighouden.
Eigenlijk is fulfilment dus een duur Engels woord voor het afhandelen van orders, maar het loont om het woord ook te kennen als een nuttige vorm van dienstverlening. Dat bied je namelijk de optie om die dienstverlening te overwegen om jouw bedrijfsprocessen te versoepelen, druk van de ketel te halen en zowel letterlijk als figuurlijk ruimte over te laten voor andere zaken die constructief zijn voor het succes en de groei van je onderneming. Je hoeft dan immers ook niet meer zelf je voorraad ergens op te slaan.