
Appen met Erik Schimmer (Philips) over Refurb Friday
In de periode rondom Black Friday wordt er ontzettend veel geconsumeerd. Philips wil met de tweede editie van Refurb Friday deze overconsumptie tijdens de koopjesweek tegen gaan en consumenten inspireren tot bewuste, circulaire keuzes. We appen met Erik Schimmer, Commercial Leader Philips.
Op de foto: Erik Schimmer
Hi Erik, Jacqueline hier van Fonk. Bedankt dat we je mogen interviewen. .png)
Hi Jacqueline. Ik ben er klaar voor!
Wat maakt deze campagne typisch Philips?
Refurb Friday past perfect bij Philips, omdat we het belangrijk vinden om de wereld een stukje beter te maken en onze verantwoordelijkheid als producent te nemen. Ook steeds meer consumenten vragen om duurzame opties. Daarom willen we mensen niet alleen nieuwe producten bieden, maar ook geretourneerde producten een nieuw thuis gunnen.
Wat is het grote misverstand die consumenten over dit concept hebben?
Goede vraag! We merken dat veel consumenten nog denken dat refurbished producten minder kwalitatief of minder hygiënisch zijn. Ik hoor soms dat mensen onzeker zijn of een refurbished product net zo goed is als een nieuw product. Maar wij brengen ze écht als nieuw terug: volledig getest, geïnspecteerd, grondig schoongemaakt en waar nodig met vervangen onderdelen. We geloven zo in de kwaliteit dat we dezelfde garantie bieden als op nieuwe producten. :)
"Afgelopen jaar hebben we maar liefst 30.000 producten een tweede leven gegeven"
Helder! Wat zijn de toekomstplannen van Philips op het gebied van refurbished artikelen en circulariteit?
Dit is inmiddels de tweede editie en Refurb Friday sluit aan bij de bredere duurzaamheidsambitie van Philips. We zetten refurbished producten nu extra in de spotlight, maar bieden ze het hele jaar door aan. Refurbishment wordt steeds groter en we werken eraan om meer producten “refurb-proof” te maken. Tegelijk willen we consumenten helpen bewuster te kopen, zodat ze erop kunnen vertrouwen dat refurbished producten van goede kwaliteit zijn maar ook dat ze minder producten onnodig retour sturen.
En we blijven onze nieuwe producten verbeteren, bijvoorbeeld met duurzamere verpakkingen, bio-based materialen en energiezuinig ontwerp.
Een goed vooruitzicht!
Helemaal mee eens!
Hoeveel scheelt het in de voetafdruk om refurbished artikelen aan te bieden?
Afgelopen jaar hebben we maar liefst 30.000 producten een tweede leven gegeven. Daarmee hebben we 10,5 ton aan materialen teruggewonnen. Dat scheelt flink in de voetafdruk, omdat we grondstoffen opnieuw benutten en de levensduur van apparaten verlengen. Refurbished maakt dus écht verschil!
Wow, wat goed! Dan de laatste vraag: Welke doelgroep koopt voornamelijk refurbished artikelen bij Philips?
We zien dat eigenlijk alle doelgroepen refurbished bij Philips kopen. Omdat we refurbished producten in al onze categorieën aanbieden, kunnen we iedereen bedienen. Steeds meer mensen kiezen bewust: ze willen de kwaliteit van Philips, maar dan met minder verspilling en een slimme prijs. Refurbished is dus beter dan nieuw, beter voor jou (en je portemonnee ;)) én beter voor de planeet.
Heb ik jou ook al kunnen overtuigen om deze week voor refurbished te gaan?
Mocht ik nieuw apparatuur nodig hebben, ga ik zeker voor refurbished! Ik wil je heel erg bedanken voor het interview!
Jij ook bedankt!!!