Spotify introduceert Audiobooks in Nederland
Spotify kondigt aan dat de feature ‘Audiobooks’ in Nederland wordt geïntroduceerd. Daarmee krijgen gebruikers toegang tot 15.000 Nederlandstalige audioboeken. Met dit nieuwe platform voor uitgevers en schrijvers, wil de streamingdienst in literaire audio-behoeften van luisteraars voorzien en groei binnen de uitgevers industrie stimuleren.
Spotify introduceert Audiobooks niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk, België en Luxemburg. In totaal krijgen gebruikers uit deze landen toegang tot meer dan 200.000 audioboeken. Premium-abonnees kunnen vanaf vandaag iedere maand twaalf uur luisteren naar Audiobooks; de luistertijd kan tegen betaling worden verhoogd met telkens 10 uur. Luisteraars zonder Premium-abonnement kunnen losse audioboeken aanschaffen.
"Deze lancering ondersteunt de literaire sector en helpt auteurs een nieuw publiek bereiken"
De Audiobooks-functionaliteit wordt de komende 24 uur uitgerold naar alle Nederlandse gebruikers. Audiobooks zijn te vinden als een nieuwe sectie, naast muziek en podcasts, bovenaan het home-scherm van de Spotify app.
David Kaefer, Head of Spotify's Audiobooks Business: "De introductie van Audiobooks in Nederland markeert een belangrijk moment voor onze Premium-gebruikers. Het is voor het eerst dat deze feature beschikbaar wordt in niet-Engelstalige markten, en dat moment wordt gecombineerd met een flinke uitbreiding van de groeiende boeken-catalogus, met Franse en Nederlandse auteurs. Daarvoor werken we nauw samen met lokale uitgevers zodat we de luisterervaring doorlopend kunnen uitbreiden aan onze abonnees in West-Europa. Deze lancering ondersteunt de literaire sector, helpt auteurs een nieuw publiek bereiken, en maakt het voor nog meer mensen mogelijk om het audioboek-format te ontdekken."
Deze bèta-introductie is bedoeld om verder te innoveren, op basis van feedback van zowel gebruikers als artiesten. In de toekomst verwacht Spotify de catalogus met videoclips verder uit te breiden.