Proost op het pessimisme in 2020!

19-12-2019 (10:00) - Column

2020 komt eraan. Zo’n beetje elk merk heeft jaren geleden zijn plannen gepresenteerd hiervoor. Het jaartal staat symbool voor grootste veranderingen en beloftes die binnen nu en enkele weken in uitvoering zouden moeten gaan. Forbes heeft onlangs z’n abc-lijstje gedeeld van merken die je in de gaten moet houden in 2020.
 
Ondertussen wacht ik met smart op vliegende auto’s die snelwegen overbodig maakt, levensechte robots die we brandende gebouwen in kunnen sturen om mensen te helpen of super(groen)markten waar ik zelf mijn groenten kan plukken. Hoe dan ook, met Brexit in de steigers, de presidentiële verkiezingen in de US en de Olympische spelen, belooft het een spannend jaar te worden.

Maar jij kijkt natuurlijk verder dan je scherm lang is. Onderzoek laat zien dat Nederlanders relatief somber zijn over de toekomst. Ruim tweederde van het brede Nederlandse publiek (69%) denkt er over 5 jaar niet beter voor te staan dan nu. Nederlanders zijn bezorgd hun baan te verliezen door automatisering en robotisering (41%), door een gebrek aan vaardigheden of training (41%) of als gevolg van Internationale handelsconflicten (36%). Nederland behoort officieel in de top 4 van meest pessimistische landen (Edelman Trust Barometer 2019). Zie dan maar eens die grootste plannen aan de man te slijten. Om maar niet te spreken over vrouwen. Die hebben wereldwijd genomen een stuk minder vertrouwen in maatschappelijke instituten dan mannen.
 

Is er ook goed nieuws voor 2020?

Dit alles is zeker geen reden om de handdoek in de ring te gooien. Onze mediaconsumptie is toegenomen, evenals het delen van nieuws en informatie. We vertrouwen de Google’s van deze wereld op een historisch hoog niveau van 65%. Verrassend toch? We zijn ongelooflijk kritisch over de toekomst en vertrouwen tegelijkertijd onze zoekmachines meer dan ooit. Misschien goed om die SEO-strategie eens onder de loep te nemen?
 
 
Seema Sharma
Creatief Directeur
Edelman Amsterdam