Chuck Studios opent interactieve foto-expositie bij Pllek

18-04-2023 (11:47) - Creatie

Chuck Studios heeft een interactieve fotografie-expositie geopend bij restaurant Pllek in Amsterdam. Bezoekers van de tentoonstelling worden meegenomen op een reis achter de schermen van iconische food en beverage commercials.

Chuck Studios maakt bewegende beelden voor foodmerken. Denk aan de saus uit een burger en de welbekende beer swirls uit bierreclames. Met deze expositie zet Chuck Studios de gebruikte technologie in de spotlight en toont hoe roerloos eten in beweging komt. De technieken variëren van computergestuurde pneumatiek en elektromotoren tot eenvoudige slimmigheidjes met elastiek en ijzerdraad.

Old School technieken

De expositie bestaat uit 9 afbeeldingen van de techniek, ontworpen door SFX supervisor Willem Vrederick van Haeren en gefotografeerd door Creative Director Kristy Snell. Om het gewenste effect te behalen, zijn de getoonde ‘rigs’ op maat gemaakt. Het eindresultaat, het shot waarvoor desbetreffende constructie is ontworpen, is te zien door de QR code naast het werk te scannen. “Mensen denken dat we CGI of andere visual effects gebruiken, maar het tegenovergestelde is waar,” aldus Snell. “Wij willen alles écht doen. Daarvoor combineren we old-school, mechanische technologie met een new-age focus. Onze beelden voelen daardoor echt en realistisch. Het spectrum tussen zorgvuldige voorbereiding en magie - dat is de sweet spot van Chuck Studios.”

Ideale setting voor ‘lucky accidents’

Werken met titels als “The Bacon Playground”,“The Burger Drop” en “The Wave” zijn te bekijken. “We proberen zo min mogelijk afhankelijk te zijn van geluk,” vervolgt Snell. “Wel creëren we een setting waarin ‘lucky accidents’ plaatsvinden. Door dit te combineren met de juiste belichting en natuurlijk de mooiste ingrediënten, orkestreren we telkens weer een prachtige choreografie. We ontdekten dat de technologie achter de camera hun eigen schoonheid had en dat laten we met veel trots zien!”