Picnic groeit met 1,25 miljard euro omzet

09-01-2024 (13:25) - Economisch

Online supermarkt Picnic heeft het afgelopen jaar in alle landen waar het actief is het marktaandeel sterk verbeterd. Waar de markt zo’n 7 procent groeide in Nederland, Duitsland en Frankrijk, groeide Picnic 5 keer zo snel met bijna 40 procent. De komende jaren wordt ingezet op verdere uitrol naar nieuwe steden en robotisering.

De groei van Picnic zette ook in 2023 - het eerste volledige boekjaar na corona - onverminderd door. Waar in Nederland de groei vooral komt uit steeds meer klanten in reeds geopende steden, dragen in Duitsland en Frankrijk ook de nieuwe steden als Hamburg, Berlijn en Parijs bij. De omzet in Hamburg bedroeg na 6 maanden al 40 miljoen euro en is daarmee de snelst groeiende Picnic-stad. Succesvolle robotisering en verdere verbeteringen in het efficiënte en 100 procent elektrische bezorgnetwerk zorgden voor verbeterde winstgevendheid.

Groei en automatisering

Picnic realiseerde in 2023 een totale omzet van circa 1,25 miljard euro en verwacht dat de groei komende jaren doorzet, mede door de sterk onderliggende trend van nieuwe gezinnen die online boodschappen gaan doen en bij Picnic door de aantrekkelijke prijsstelling, het uitgebreide eigen merk en gratis bezorging een perfecte dienstverlening vinden. Ook zullen de investeringen in robotisering worden opgevoerd, onder andere met een gerobotiseerd fulfilment center in Oberhausen (DE). 

Robotisering

“We pakken het in Duitsland en Frankrijk net zo aan als een paar jaar geleden in Nederland”, aldus mede-oprichter van Picnic Joris Beckers. “We bouwen distributiecentra en openen hubs in steden als Hamburg, Berlijn en Parijs. Wijk voor wijk rollen we vervolgens de bezorging van boodschappen uit. In vergelijking met Nederland in de eerste jaren, groeien we in Duitsland en Frankrijk zelfs nog harder. Daarnaast zorgen de investeringen in robotisering voor verdere verbetering van de winstgevendheid en versterking van onze unieke marktpositie.”

Expansie

Investeringen in gerobotiseerde fulfilment centers en elektrische voertuigen zijn nodig voor de langetermijngroei. Het duurzame model van Picnic, waarbij boodschappen met elektrische wagentjes gratis aan de deur worden bezorgd en voedselverspilling wordt voorkomen, zijn voor investeerders belangrijke redenen om te investeren in de succesvolle expansie van de websuper. In de financieringsronde van december 2023 investeerden alle aandeelhouders mee, waaronder Edeka, de Bill & Melinda Gates Foundation Trust en bekende Nederlandse familiebedrijven.


Bureaus

Media

Marketing